TEST: Když jsme dostali možnost svézt se tím největším a nejsilnějším, co má Infiniti v tuto chvíli v nabídce, neváhali jsme ani sekundu. Přitom jsme Infiniti FX50 neznali – věděli jsme jen, že je neokoukané a drahé. Dokáže se ale mohutné SUV s pětilitrovým osmiválcem pod kapotou vyrovnat té nejlepší konkurenci? Teď už máme jasno.
Vydáno: 30.6.2009
Automobilka Infiniti hraje roli luxusní odnože japonského Nissanu (stejně jako Lexus v případě Toyoty). Vznikla (stejně jako Lexus) v 80. letech 20. století a do Evropy dorazila poté, co dobyla (stejně jako Lexus) Spojené státy americké.
Paralelu s Lexusem ale nemůžeme hledat donekonečna. Zatímco známější Lexus proslul svými reprezentativními sedany, Infiniti vešlo ve známost především díky svým vozům typu SUV (byť sedany umí také, stejně jako v nabídce Lexusu najdeme i nějaké to SUV).
Příběh žraloka
Japonská luxusní automobilka Infiniti dorazila do Evropy a přivezla s sebou to nejlepší, co za oceánem nabízí.
První Infiniti řady FX se na trhu v USA objevilo v roce 2003 a i přesto, že nebylo zdaleka dokonalé, získalo si řadu příznivců nejen v Severní Americe. Do své druhé generace vešel model FX letos a i když se od ní na první pohled tolik neliší, jedná se o zcela přepracovaný vůz. Přesto si model FX ponechal základní tvarové linie, jen některé detaily zvýraznil a vyšperkoval do výraznější podoby.
Prodloužení rozvoru (+ 3,5 cm) protáhlo i celkovou délku (+ 6,5 cm), jinak se ale s rozměry nic zásadního nedělo. Mohutná příď připomínající obrovskou žraločí tlamu dýchá širokou maskou chladiče, vyvedenou v kouřovém chromu. Kolem ní se krčí zamračené světlomety, které jsou užší než dřív, a navíc vlnovka spodní linky vykrajuje kažnému z nich dva půlkruhy. Mezi další excentrické prvky patří výrazné výdechy za blatníky.
Maximální luxusInteriér Infiniti FX přesně zapadá do modelové řady značky a patří mezi ty luxusnější, s nimiž se můžete v současné nabídce automobilek setkat. Parfektní zpracování interiéru poskládaného z hodnotných až luxusních materiálů se může měřit s tou nejlepší německou konkurencí, i když rozložení některých ovladačů (například navigace) bychom neoznačili za ideál intuitivnosti. Stejně tak je škoda, že některé ovladače na středovém panelu (klimatizace) mezi snobský zbytek nepasují.
Přesto se FX může pochlubit krásným koženým čalouněním, dřevem a hliníkovými panely, ale i elektronikou všude kolem řidičova pracoviště. Výbava je téměř absolutní už v základu, stačí se podívat na předlouhý seznam pod článkem. Namátkou jmenujme drobnosti jako radarový tempomat, systém varující před svévolným opuštěním jízdního pruhu nebo audiosoustavu s 11 reproduktory a harddiskem s pamětí 10 GB.
Bohužel nás ale zklamala obstarožní navigace známá z levnějších Nissanů. Dojem z ní trochu zachraňuje parkovací asistent, který díky systému kamer při parkování simuluje pohled na auto seshora – což je velice názorné a kupodivu docela přesné.
Jen pár věcí
Předchozí generace Infiniti FX byla poprávu kritizována za směšný prostor pro cestující. Nové FX50 je na tom naštěstí o poznání lépe, přesto žádné prostorové zázraky nečekejte.
Na předních sedačkách by neměl nastat problém ani vyšším postavám. Řidičovo luxusní křeslo se nastavuje ve 14 (!) směrech včetně nastavení bočního vedení a šířky opěradla. Spolujezdec má k dispozici „jen“ 8 směrů, ale ani jednomu z nich by nemělo činit problém se usadit přesně tak, jak budou potřebovat a hovět si i tisíce kilometrů. Za zmínku stojí i možnost nejen běžného vyhřívání, ale i „chlazení“ klimatizovaných sedadel.
Méně slavné je to na sedačkách zadních (taková bída, jakou představuje konkurent BMW X6, to ale není). Dozadu bychom doporučili usazení maximálně dvěma cestujícím středního vzrůstu.
Zavazadlový prostor dosahuje hodnoty 410 litrů, což opět není oslnivá hodnota, ale pro reprezentativní rychlé SUV by mohla stačit. A i když nepředpokládáme, že by majitel FX50 často převážel palubky z OBI, maximální objem 1305 litrů po sklopení zadních sedaček potěší.
Sportem ku zdraví
Infiniti FX50 možná míří na svého německého rivala BMW X5, podle nás by mu ale bylo lépe proti pseudokupé X6 – nejen v porovnání profilů obou SUV, ale i vzhledem k prostoru (kterého nabízí FX bezesporu více) hlavně na zadních sedačkách a především pro jeho celkové sportovní naladění (což je právě pole, na kterém nás X6 oslovila nejvíc).
Je totiž nespornou pravdou, že většina SUV i z podstaty fyzikálních zákonů není vhodná pro sportovní jízdu a při snaze o ni se zmůžou sice na rychlou, ale zpravidla měkkou a houpavou jízdu plnou hlubokých náklonů v zatáčkách. A to i ve chvílích, kdy mají pod kapotou žravý osmiválec.
Osmiválec v Infiniti FX50 je sice také žravý – k tomu se dostaneme za okamžik – ale současně dokáže zahrát i na strunu sportovnějšího poježdění. A to je jediné legitimní ospravedlnění takové žravosti.
Hra s ohněm
Benzinový motor V8 má výkon 390 koní (287 kW; při 6500 ot./min) a jeho maxiální točivý moment dosahuje hodnoty rovných 500 Nm (při 4400 ot/min). Pokud se vám to zdá moc, v nabídce figuruje i šestiválec o objemu 3,7 litru, později by měl přijít ještě turbodiesel V6.
Nám ale parametry mohutného pětilitru imponovaly – a nejen na papíře. Po startu nás ohromilo jeho zahřmění, které se při jízdě ve vyšších otáčkách promění v lahodné sportovní burácení. I díky mohutnému točivému momentu zrychluje FX50 už od nízkých otáček a zátah nepolevuje po celém obvodu otáčkoměru. Vystřelení z nuly na stovku (číslem 5,8 sekundy) je působivé a ještě lépe se cítíte, když potřebujete předjíždět. Ve vyšších rychlostech výkonu neubývá, zrychlení vysoko nad hranici 100 km/h je stále ohromující a na povel vás zatlačí do sedačky.
A FX50 se i výborně ovládá. Možná budete zpočátku kritizovat velký volant, ale snad si na něj brzy zvyknete i díky přesnému řízení s rychlou odezvou. Brzdy jsou překvapivě účinné a i přes vysokou hmotnost 2120 kg nemají se zpomalením problém. Sedmistupňový automat řadí důstojně (tedy: velmi rychle) a kdyby vám ani to nestačilo, pod volantem najdete pádla pro ruční řazení (vyrobena z hořčíkové slitiny), s nimiž se řadí ještě rychleji a přesně.
Já, robot
Ke sportovní jízdě přispívá nejen perfektní podvozek, ale i řada technických vychytávek. Osmiválcový FX50 má standardně řiditelnou zadní nápravu RAS (Rear Active Steer), což znamená, že elektromotor vychýlí až o 1° zadní kola v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách. Tím se výrazně zlepšuje stabilita v ostrém průjezdu zatáčkou.
Pohon všech kol rozděluje točivý moment v rozpětí 50:50 až 0:100 ve prospěch zadních kol. Samozřejmostí v této cenové kategorii je nastavení charakteristiky tlumičů na Auto/Sport – i když většinu jízdy zřejmě strávíte v prvním z režimů (a bylo by i docela nepohodlné ho nepoužít), ten druhý znatelně „přitvrdí“ podvozek.
Vytříbený apetit
Žíznivý osmiválec předvádí působivé výkony při jízdě, ale také při tankování ale lze jeho parametry označit za působivé. Spotřeba se po týdenním ježdění, složeném ze všech typů jízdy, ustálila na osmnácti litrech na sto kilometrů. I přes plnou devadesátilitrovou nádrž tak ujedete sotva 500 kilometrů na jedno natankování. Za zmínku stojí i vytříbený apetit motoru, který si říká o lepší benzín s 98 oktany.
Možná si myslíte, že tento výsledek je dílem naší brutální jízdy – to by ovšem došlo k mýlce. Přestože jsme nejsilnější Infiniti pořádně provětrali, většinu testovacích jízd jsme se drželi zkrátka. I když však budete jezdit s velice lehkou nohou, věříme, že by spotřeba mohla být kolem patnácti – ale ruku na srdce, to s takovým autem bude opravdu těžké. Spíše tipujeme, že majitel naplno využije akcelerační potenciál a potom spotřeba půjde bez problému nad dvacet.
Trochu dražší legrace
Na začátku jsme si položili otázku, zda se dokáže toto mohutné SUV s pětilitrovým osmiválcem pod kapotou vyrovnat té nejlepší konkurenci. Odpověď zní: dokáže. A to ve všem – i cenou.
Několikrát jsme naznačili, že Infiniti FX50 není záležitost pro nemajetné zájemce. Pokud se spokojíte s levnějším šestiválcem, můžete model FX získat za 1.425.000 korun. Námi testovaný FX50 vyjde o něco dráž, konkrétně na 1.855.000 korun – to jsou peníze, za které pořídíte vrcholné SUV téměř jakékoli jiné automobilky, většinou také s plnou výbavou.
Na druhou stranu – za peníze, za něž pořídíte vrcholná SUV ostatních automobilek, seženete i FX50. Tedy SUV nejen drahé, ale také neokoukané.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Mám z Infiniti FX50 rozporuplné pocity. Sezení vpředu? Úžasné a pohodlné, dokonalé sedačky polohovatelné ve všech nemožných směrech. Sezení vzadu? Průměr. Jen 400 litrů místa v kufru? V tak velkém autě nic úžasného. 1300 litrů po sklopení? To už je lepší. Výsledek? Dohromady mne to nechává na vážkách – ale vzhledem k ceně je výsledek jasný. Dávám známku 3 |
![]() |
Jana: Při pohledu na ceník jsem se trochu vyděsila. Pak jsem se uklidnila, a zeptala se na spotřebu – což mě vyděsilo znovu. Také mě překvapilo, že u tak velkého a drahého auta je v nejvyšší výbavě jen šest airbagů. I když o bezpečnosti nepochybuji, už díky moderní japonské technice a spoustě elektronických pomůcek, čekala bych víc. Celkově mne to trochu zklamalo. Dávám známku 4 |
![]() |
Nikola: Vnějším vzhledem jsem byla nadšena! Mohutné auto se spoustou chromovaných cimprlátek a krásná tmavá lesklá barva, to je přesně to, co od luxusního SUV čekám. Jenomže pak jsem se posadila dovnitř a mé nadšení trochu opadlo. Ne že by to uvnitř nebylo pohodlné nebo že by materiály nebyly dost kvalitní, ale nijak extra nápaditý ten interiér nebyl. Dávám známku 2- |
![]() |
Tomáš: Osmiválec a pětilitr, 390 koní – už to znělo krásně a děsivě zároveň. Ale naživo to je ještě lepší! To auto je obrovské a rychlé! Člověk by neřekl, že může tak mohutný kus auta tak rychle vystřelit, předjíždět a zrychlovat i ve sto padesáti! A to všechno se sportovním podvozkem, přímým řízením a výborným sedmistupňovým automatem… Já byl zkrátka z Infiniti FX50 S nadšen. Dávám známku 1 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení FX50S: 1.855.000,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 0,- Kč
Celková cena: 1.855.000,- Kč
INFINITI FX50S | |
Objem motoru | 5026 ccm |
Maximální výkon | 287 kW / 390 k (6500 ot/min) |
Maximální točivý moment | 500 Nm (4400 ot/min) |
Převodovka | automatická sedmistupňová |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 5,8 s |
Udávaná spotřeba město | 18,9 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 9,8 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 13,1 l/100 km |
Spotřeba během testu | 18,1 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 2120 kg |
Délka / výška / šířka | 4865 / 1680 / 2134 mm |
Rozvor | 2885 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 410 / 1305 litrů |