Volvo XC90 V8 R-Design: hladový obr

TEST: Třetí vůz s paketem R-Design, třetí zářivě červené a působivě rychlé Volvo v testu na ZaVolantem.cz. Tentokrát je to to největší a nejsilnější, co nám Volvo mohlo nabídnout: XC90 s benzinovým osmiválcem V8. Přesto jsme s ním na okruh nezamířili a spíše jsme si jen vychutnávali klidnou jízdu. Jakto? To se pokusíme zodpovědět v našem redakčním testu.

Vydáno: 9.3.2009

Paket R-Design švédského Volva už jsme v redakci viděli dvakrát. Po nižší střední třídě C30 a vyšší střední třídě V70 jsme otestovali jím vybavený největší model z nabídky Volva, mohutnou XC90. I zde byl paket R-Design aplikován na auto, které má na svoji velikost silné srdce pod kapotou. V případě velkého Volva XC90 to nemohlo být nic jiného, než ten nejsilnější motor, mohutný zážehový osmiválec V8.

Červený obr

Změny, kterými prošlo Volvo XC90 s tímto sportovně-vizuálním paketem jsou prakticky stejné, jako u dříve testovaných Volv s paketem R-Design. Velké SUV tak dostalo výrazný červený lak (k dispozici je i v dalších čtyřech příplatkových metalických barvách), kovovou mřížku chladiče a zpětná zrcátka. Nové jsou také prahy z nerezové oceli a dvojité koncovky výfuku i pohledná devatenáctipalcová kola Vulcanis. Standardně se na XC90 R-Design také nemontují střešní lyžiny, náš testovaný kousek je ale měl.

Změnami prošel i interiér. Řidič ani posádka, které stále hýčkají rozměrná kožená sedadla i dostatek prostoru vpředu i vzadu nejsou samozřejmě o svoje pohodlí ochuzeni, navíc ale dostali k dobru sportovní sedačky vyvedené ve dvoubarevné kombinaci kůže, které poskytují ještě lepší boční vedení než ty základní. Na opěradlech mají vytlačené logo R-Design, které se nachází i na sportovnějším tříramenném volantu. Dekorativní hliníkové plochy zdobí středový tunel i výplně dveří.

Kabina ani přístrojová deska nezapře svůj starší původ, přecijen Volvo XC90 je v prodeji už šest let. Přesto právě úpravy paketu R-Design ho maskují velmi zdařile a i v konkurenci aktuálnějších současníků se Volvo nemusí za nic stydět.

Nejpočetnější stádo

Už v testu obvyklejší a nejprodávanější XC90 s naftovým pětiválcem D5 jsme konstatovali, že XC90 je hlavně o komfortu jízdy, a tento pocit trvá i ve chvíli, kdy máte pod kapotou to nejsilnější, co si pod ní můžete dopřát. Ano, řeč je o benzinovém osmiválci o objemu 4,4 litru V8, jehož výkon dosahuje úctyhodného stáda 315 koní (232 kW; při 5850 ot./min.) a maximální točivý moment mohutných 440 Nm (při 3900 ot./min.).

Po nastartování překvapí tichost motoru, který se vyznačuje zcela klidným chodem a téměř neslyšným ševelením mohutného stáda osmi válců. Z nuly na sto kilometrů za hodinu s ním XC90 vystřelí za 7,3 sekundy, ani tak ovšem převážnou většinu času za volantem k nějakému bláznění nevybízí. Když to je ale potřeba, dodá (na rozdíl právě od nejmenšího D5) jistotu rychlého vystřelení z místa i z pohybu za jeho hřmotného akustického doprovodu.

Síla stojí palivo

Osmiválec má dostatek sil v celém spektru otáček a můžete se na něj spolehnout za jakékoli situace. Jedinou vadou na kráse naprosto plynulé jízdy je tak bohužel šestistupňová automatická převodovka Geartronic (k manuálu bohužel uniknout nemůžete), která je tu a tam trochu zbrklá a reakce na povely sportuchtivého řidiče jsou chvílemi až příliš pomalé.

A kdybychom chtěli hledat i další negativa, nemuseli bychom chodit od převodovky daleko. Tipujete správně, pokud vás napadlo slovo žravost, to je totiž v případě XC90 V8 na místě. Průměrná spotřeba už podle tabulek přiznává spotřebu vyšší (v tomto případě 19,8 – 9,6 – 13,3 l/100 km), ze zkušenosti ale víme, že praxe bývá ještě šťavnatější.

My jsme v XC90 jezdili za 15-16 litrů při klidné, nenáročné poloměstské jízdě, když jsme ale zkoušeli možnosti osmiválce, nebyl problém dostat se na průměr přes dvacet litrů. Není tedy divu, že s plnou osmdesátilitrovou nádrží (nejslabší D5 přitom nabízí nádrž s obsahem jen 68 litrů) nám XC90 ukázalo dojezd pouhých 400 kilometrů.

Pro klid s rezervou

I když to bude možná znít zvláštně, Volvo XC90 je i s nejsilnějším motorem V8 vhodné spíše pro klidnější jízdu. Ne ani tak kvůli jeho skutečně mohutnému apetitu, jenž zákazníci, kteří si žravý osmiválec za 1.667.000 korun pořídí, zřejmě nebudou tolik řešit (byť se nedomnívám, že by i nejbohatší zákazník nějak trval na co nejvyšší spotřebě), jako spíše pro celkové měkčí naladění velkého Volva.

Má to určitou logiku, neboť jízda s XC90 právě klidnému tempu odpovídá nejlépe. Houpavý podvozek jaksi vyplývá z podstaty velkého SUV, řazení automatu není zrovna bleskurychlé a v pohodlném interiéru bezpečného obra budete hýčkáni tak, že vás nějaké závodění stejně ani nenapadne. Působivá akcelerace tak zůstává jako vítaný bonus pro chvíle, kdy bude potřeba.

 

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Volvo XC90 je opravdu velké a velice pohodlné auto. Na pohodlí nebo prostor si opravdu v žádném případě nemohu stěžovat, stejně jako na velikost zavazadlového prostoru přes 480 litrů, protože díky obrovskému víku kufru je celý tento objem skvěle přístupný. Chválím výklopnou dolní část pátých dveří, která unadní naložení velkých předmětů.
Dávám známku 1
Jana Jana: Jsem snad jediná z rodiny, koho tohle přerostlé, předražené a přežrané auto neuchvátilo?? Bohužel asi ano. Pokud jde o bezpečnost, nemám samozřejmě námitek a moje důvěra, že jde o jedno z nejbezepčnějších aut na trhu je téměř absolutní. Ale cena skorem milion a tři čtvrtě a zbytečně vysoká spotřeba klidně dvacet litrů mne sráží do kolen.
Dávám známku 3-
Nikola Nikola: Když jsem se poprvé setkala s XC90, napsala jsem, že je to i po tolika letech v provozu pořád krásné a reprezentativní auto (s dovětkem, že to je dokladem skutečnosti, že severský design nestárne).  Přesto jsem si povzdechla, že zvláště uvnitř by Volvo sneslo nějaký facelift – a moje přání se vyplnilo právě paketem R-Design!
Dávám známku 1
Tomáš

Tomáš: To je ono! Auto pro opravdového chlapa! V případě XC90 V8 jsem s klidným svědomím rezignoval na nízký posez a sportovně tvrdý podvozek. Přesto jsem si užíval, i s tím terénním houpáním, bláznivě rychlou jízdu a spálil snad sto litrů naturalu za deset minut. Po vystřízlivění z okouzlení musím ale přecijen uznat, že převodovka by mohla být rychlejší. Proto to mínus.
Dávám známku 1-

Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení V8 R-Design: 1.667.000,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 0,- Kč
Celková cena: 1.667.000,- Kč

Výbava

Bezpečnost: ABS, EBD (Electronic Brake Force Distribution), odvětrávané kotouče brzd všech kol, 6tistupňová manuální převodovka (D5), 6stupňová automatická převodovka Geartronic (3.2, V8), DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), brzdový asistent EBA, RSC (Roll Stability Control), automatická regulace světlé výšky (Nivomat), elektronicky kontrolovaný systém AWD (Haldex), airbagy řidiče a spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC (Inflatable Curtain), přední a zadní automatické bezpečnostní pásy s předpínači, přední bezpečnostní pásy s omezovači tahu, WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), opěrky hlavy na zadních sedadlech, lékárnička, výstražný trojúhelník, dětské pojistky na zadních dveřích (manuální), elektricky ovládané dětské pojistky (7 místná verze), integrovaná dětská sedačka na zadních sedadlech (7 místná verze), příprava ISOFIX na vnějších zadních sedadlech (ve 2.řadě), bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, posilovač řízení, ukazatel venkovní teploty, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, stěrač a ostřikovač zadního okna, přední mlhová světla, třetí brzdové světlo, osvětlení vozu „Home safe“, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a funkcí deadlock, alarm s pohybovým a náklonovým čidlem, elektronický imobilizér, DPF(aktivní filtr pevných částic výfukových plynů) (D5), Výbava KINETIC: kola z lehkých slitin 7.0×17″ NEPTUNE (pneu 235/65 R17), dojezdové rezervní kolo, střešní ližiny, kliky dveří v barvě vozu, boční lišty v barvě vozu, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, displej v němčině, čalounění Marstrand (textil/vinyl), automatická dvouzónová klimatizace s vnitřní recirkulací, AQS – systém kvality vzduchu v interiéru se senzorem, protipylový filtr, výdechy větrání v B-sloupcích, přídavné větrání pro 3. řadu sedadel (7 místná verze), elektrické ovládání předních a zadních oken (přední s funkcí auto-up/auto-down), výškově nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, nepohyblivá 2. řada sedadel se samostatně sklopnými opěradly (5 místná verze), samostatná sedadla ve 2. řadě (7 místná verze), věšák na šaty na opěrce hlavy sedadla spolujezdce, středová loketní opěrka vpředu, držáky nápojů vpředu, otáčkoměr, digitální hodiny, palubní počítač, tempomat, ovládání audiosytému na volantu, audiosystém Performance (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x25W, 4 reproduktory), AUX vstup (3,5 mm jack) pro připojení externího zdroje hudby, zásuvka 12 V ve středové konzole, vpředu a v zavazadlovém prostoru, otevírání dveří zavazadlového prostoru zevnitř (7 místná verze), světlomety s manuálním nastavováním výšky (u Dual-xenonových světlometů automatické), lampičky na čtení vpředu a vzadu, osvětlení nástupního prostoru u řidiče a spolujezdce, osvětlení interiéru se zpožděným zhasínáním, osvětlená toaletní zrcátka vpředu, osvětlená a uzamykatelná přihrádka v palubní desce, držák na CD, kůží potažený volant, kůží potažená hlavice řadící páky, hliníkové obložení, textilní koberečky, síť k oddělení zavazadlového prostoru, Výbava MOMENTUM (zahrnuje výbavu KINETIC): elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, audiosystém High Performance (rádio, přehrávač CD/MP3, zesilovač 4x40W, 8 reproduktorů), zásuvka na sluchátka vzadu, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, dešťový senzor, přední boční okna s vodoodpudivým povrchem, roleta zavazadlového prostoru, systém pro uchycení nákupních tašek v zavazadlovém prostoru, lemy blatníků v barvě vozu, kola z lehkých slitin 7.0×17″ ANTAEUS (pneu 235/65 R17) (pouze V8), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí pro sedadlo a vnější zpětná zrcátka, Výbava R-DESIGN (zahrnuje výbavu MOMENTUM): speciální kožené čalounění se sportovními sedadly vpředu, sportovní koberečky R-Design, sportovní volant R-Design, kůží potažená hlavice řadící páky Sport (pouze pro automatickou převodovku), hliníkové obložení R-Design, chronografické přístroje (Watch-dial), čelní maska R-Design, boční ozdobné prahové lišty, kola z lehkých slitin 8.0×19″ VULCANIS, bez střešních ližin, dvojitá koncovka výfuku R-Design, sportovní podvozek, posilovač řízení s proměnlivou účinností, ostřikovače světlometů, aktivní Dual-xenonové světlomety

Doplňková výbava

Základní výbava

VOLVO XC90 V8 AWD 4.4 R-Design
Objem motoru 4414 cm3
Maximální výkon 232 kW, 315 koní (5850 ot./min.)
Maximální točivý moment 440 Nm (3900 ot./min.)
Převodovka automatická šestistupňová Geartronic
Maximální rychlost 210 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,3 s
Udávaná spotřeba město 19,8 l/100km
Spotřeba mimo město 9,6 l/100km
Kombinovaná spotřeba 13,3 l/100km
Spotřeba během testu 16,6 l/100km
Provozní hmotnost 2111 kg
Délka / výška / šířka 4807 / 1784 / 1898 mm
Rozvor 2857 mm
Zavazadelník / po sklopení 483 / – litrů

 

Galerie