TEST: Třetí vůz s paketem R-Design, třetí zářivě červené a působivě rychlé Volvo v testu na ZaVolantem.cz. Tentokrát je to to největší a nejsilnější, co nám Volvo mohlo nabídnout: XC90 s benzinovým osmiválcem V8. Přesto jsme s ním na okruh nezamířili a spíše jsme si jen vychutnávali klidnou jízdu. Jakto? To se pokusíme zodpovědět v našem redakčním testu.
Vydáno: 9.3.2009
Paket R-Design švédského Volva už jsme v redakci viděli dvakrát. Po nižší střední třídě C30 a vyšší střední třídě V70 jsme otestovali jím vybavený největší model z nabídky Volva, mohutnou XC90. I zde byl paket R-Design aplikován na auto, které má na svoji velikost silné srdce pod kapotou. V případě velkého Volva XC90 to nemohlo být nic jiného, než ten nejsilnější motor, mohutný zážehový osmiválec V8.
Červený obr
Změny, kterými prošlo Volvo XC90 s tímto sportovně-vizuálním paketem jsou prakticky stejné, jako u dříve testovaných Volv s paketem R-Design. Velké SUV tak dostalo výrazný červený lak (k dispozici je i v dalších čtyřech příplatkových metalických barvách), kovovou mřížku chladiče a zpětná zrcátka. Nové jsou také prahy z nerezové oceli a dvojité koncovky výfuku i pohledná devatenáctipalcová kola Vulcanis. Standardně se na XC90 R-Design také nemontují střešní lyžiny, náš testovaný kousek je ale měl.
Změnami prošel i interiér. Řidič ani posádka, které stále hýčkají rozměrná kožená sedadla i dostatek prostoru vpředu i vzadu nejsou samozřejmě o svoje pohodlí ochuzeni, navíc ale dostali k dobru sportovní sedačky vyvedené ve dvoubarevné kombinaci kůže, které poskytují ještě lepší boční vedení než ty základní. Na opěradlech mají vytlačené logo R-Design, které se nachází i na sportovnějším tříramenném volantu. Dekorativní hliníkové plochy zdobí středový tunel i výplně dveří.
Kabina ani přístrojová deska nezapře svůj starší původ, přecijen Volvo XC90 je v prodeji už šest let. Přesto právě úpravy paketu R-Design ho maskují velmi zdařile a i v konkurenci aktuálnějších současníků se Volvo nemusí za nic stydět.
Nejpočetnější stádo
Už v testu obvyklejší a nejprodávanější XC90 s naftovým pětiválcem D5 jsme konstatovali, že XC90 je hlavně o komfortu jízdy, a tento pocit trvá i ve chvíli, kdy máte pod kapotou to nejsilnější, co si pod ní můžete dopřát. Ano, řeč je o benzinovém osmiválci o objemu 4,4 litru V8, jehož výkon dosahuje úctyhodného stáda 315 koní (232 kW; při 5850 ot./min.) a maximální točivý moment mohutných 440 Nm (při 3900 ot./min.).
Po nastartování překvapí tichost motoru, který se vyznačuje zcela klidným chodem a téměř neslyšným ševelením mohutného stáda osmi válců. Z nuly na sto kilometrů za hodinu s ním XC90 vystřelí za 7,3 sekundy, ani tak ovšem převážnou většinu času za volantem k nějakému bláznění nevybízí. Když to je ale potřeba, dodá (na rozdíl právě od nejmenšího D5) jistotu rychlého vystřelení z místa i z pohybu za jeho hřmotného akustického doprovodu.
Síla stojí palivo
Osmiválec má dostatek sil v celém spektru otáček a můžete se na něj spolehnout za jakékoli situace. Jedinou vadou na kráse naprosto plynulé jízdy je tak bohužel šestistupňová automatická převodovka Geartronic (k manuálu bohužel uniknout nemůžete), která je tu a tam trochu zbrklá a reakce na povely sportuchtivého řidiče jsou chvílemi až příliš pomalé.
A kdybychom chtěli hledat i další negativa, nemuseli bychom chodit od převodovky daleko. Tipujete správně, pokud vás napadlo slovo žravost, to je totiž v případě XC90 V8 na místě. Průměrná spotřeba už podle tabulek přiznává spotřebu vyšší (v tomto případě 19,8 – 9,6 – 13,3 l/100 km), ze zkušenosti ale víme, že praxe bývá ještě šťavnatější.
My jsme v XC90 jezdili za 15-16 litrů při klidné, nenáročné poloměstské jízdě, když jsme ale zkoušeli možnosti osmiválce, nebyl problém dostat se na průměr přes dvacet litrů. Není tedy divu, že s plnou osmdesátilitrovou nádrží (nejslabší D5 přitom nabízí nádrž s obsahem jen 68 litrů) nám XC90 ukázalo dojezd pouhých 400 kilometrů.
Pro klid s rezervou
I když to bude možná znít zvláštně, Volvo XC90 je i s nejsilnějším motorem V8 vhodné spíše pro klidnější jízdu. Ne ani tak kvůli jeho skutečně mohutnému apetitu, jenž zákazníci, kteří si žravý osmiválec za 1.667.000 korun pořídí, zřejmě nebudou tolik řešit (byť se nedomnívám, že by i nejbohatší zákazník nějak trval na co nejvyšší spotřebě), jako spíše pro celkové měkčí naladění velkého Volva.
Má to určitou logiku, neboť jízda s XC90 právě klidnému tempu odpovídá nejlépe. Houpavý podvozek jaksi vyplývá z podstaty velkého SUV, řazení automatu není zrovna bleskurychlé a v pohodlném interiéru bezpečného obra budete hýčkáni tak, že vás nějaké závodění stejně ani nenapadne. Působivá akcelerace tak zůstává jako vítaný bonus pro chvíle, kdy bude potřeba.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Volvo XC90 je opravdu velké a velice pohodlné auto. Na pohodlí nebo prostor si opravdu v žádném případě nemohu stěžovat, stejně jako na velikost zavazadlového prostoru přes 480 litrů, protože díky obrovskému víku kufru je celý tento objem skvěle přístupný. Chválím výklopnou dolní část pátých dveří, která unadní naložení velkých předmětů. Dávám známku 1 |
|
Jana: Jsem snad jediná z rodiny, koho tohle přerostlé, předražené a přežrané auto neuchvátilo?? Bohužel asi ano. Pokud jde o bezpečnost, nemám samozřejmě námitek a moje důvěra, že jde o jedno z nejbezepčnějších aut na trhu je téměř absolutní. Ale cena skorem milion a tři čtvrtě a zbytečně vysoká spotřeba klidně dvacet litrů mne sráží do kolen. Dávám známku 3- |
|
Nikola: Když jsem se poprvé setkala s XC90, napsala jsem, že je to i po tolika letech v provozu pořád krásné a reprezentativní auto (s dovětkem, že to je dokladem skutečnosti, že severský design nestárne). Přesto jsem si povzdechla, že zvláště uvnitř by Volvo sneslo nějaký facelift – a moje přání se vyplnilo právě paketem R-Design! Dávám známku 1 |
|
Tomáš: To je ono! Auto pro opravdového chlapa! V případě XC90 V8 jsem s klidným svědomím rezignoval na nízký posez a sportovně tvrdý podvozek. Přesto jsem si užíval, i s tím terénním houpáním, bláznivě rychlou jízdu a spálil snad sto litrů naturalu za deset minut. Po vystřízlivění z okouzlení musím ale přecijen uznat, že převodovka by mohla být rychlejší. Proto to mínus.
|
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení V8 R-Design: 1.667.000,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 0,- Kč
Celková cena: 1.667.000,- Kč
VOLVO XC90 V8 AWD 4.4 R-Design | |
Objem motoru | 4414 cm3 |
Maximální výkon | 232 kW, 315 koní (5850 ot./min.) |
Maximální točivý moment | 440 Nm (3900 ot./min.) |
Převodovka | automatická šestistupňová Geartronic |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,3 s |
Udávaná spotřeba město | 19,8 l/100km |
Spotřeba mimo město | 9,6 l/100km |
Kombinovaná spotřeba | 13,3 l/100km |
Spotřeba během testu | 16,6 l/100km |
Provozní hmotnost | 2111 kg |
Délka / výška / šířka | 4807 / 1784 / 1898 mm |
Rozvor | 2857 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 483 / – litrů |