Japonský kompakt Mitsubishi Colt prodělal v nedávné době facelift, po němž vypadá úplně jinak než dřív a je na pohled mnohem přísnější. To však dnes už není žádná překvapivá novinka, a tak máme další dobrou zprávu: Colt také lépe jezdí, a to už za otestování stojí. Kromě toho dostal úsporný paket Cleartec, jehož součástí je i populární systém Stop&Go.
Vydáno: 4.11.2009
Mitsubishi Colt prošel faceliftem a kromě toho, že se od předchozí verze celkem výrazně liší vzhledem, dostal i několik úprav podvozku, díky nimž jezdí lépe. To nejsou ale jediné novinky. V testovaném voze jsme si mohli vykoušet i sadu opatření, které mají snížit spotřebu benzinu.
Úsporné a eko-verze jsou dnes oblíbené, a tak nový Colt dostal do vínku paket Cleartec. Mitsubishi ho nabízí za rozumných 6.000 korun a kromě nižší spotřeby (ta má teoreticky dosahovat pouhých 5 l/100 km) nabízí i nepatrně lepší dynamiku (zychlení z 0 na 100 za 10,6 namísto 11,0), i když je o 5 kg těžší (975 kg).
Cleartec: sada na snížení spotřeby |
Za příplatek 6.000 Kč můžete svému novému Coltu dopřát úspornou sadu Cleartec. Ta ke snížení spotřeby využívá oblíbená opatření:
– nový stálý převod 3,84 namísto 4,16 snižuje otáčky motoru – pneumatiky mají nižší valivý odpor – motorový olej má nižší viskozitu – motor má vyšší kompresní poměr – šipky radí řidiči, kdy řadit – motor se při nečinnosti vypne (systém Stop & Go) |
Ke spotřebě se vrátíme v druhé části testu, na nový vzhled se ale podíváme okamžitě.
Plus první: mnohem lepší vzhled
Novým designem ve stylu Lanceru se zcela změnil charakter auta. Předchozí rozverný a boubelatý typ je rázem přísným až výhružným vozem, ke kterému o mnoho lépe sedí označení Colt. Jedná se o hodnocení ryze subjektivní, ale nám se nový design zdá vynikající.
V kabině se toho příliš nezměnilo, ale i drobnější změny se uvnitř projevily docela znatelně. Nový je tříramenný volant, v našem případě multifunkční, v kapličce za ním se ukrývají hezčí budíky (tentokrát jen dva a větší digitální displej), zmizel digitální displej na vrchu středové konzole a jejímu středu nyní dominuje mnohem hezčí rádio. Nové jsou i výdechy a ovladače klimatizace. Ano, možná se toho změnilo víc, než jsme byli ochotni připustit.
Barevné doplňky zmizely a nahradily je tmavé plasty, takže by se mohlo zdát, že celá přístrojovka se ponořila do černošedé nudy. V tomto případě ale není barevná jednotnost na škodu, navíc některé nepříliš líbivé detaily nahradily výstižnější kovové či hliníkové dekory – jmenujme předně ten přišroubovaný kruhový kolem řadící páky.
Minus první: méně veriability
Prostorný interiér docela pohodlně pojme čtveřici cestujících. Při pohledu na kompaktní rozměry zvenčí to možná zní přehnaně, ale Colt skutečně dokázal z malé kabiny vymáčknout překvapivě slušnou porci místa, což se projevilo tím, že jsme během cestování nikde necítili jeho výraznější nedostatek. V příkrém kontrastu s prostorností kabiny je malý kufr, jehož 169 litrů při delší cestě pro čtveřici cestujících bude hrubě nedostatečných.
Oproti verzi před faceliftem si ale Mitsubishi odpustilo několik skvělých nápadů, co se týká variability interiéru. Zatímco Colt z roku 2004 nabízel zákazníkům podélné posunování zadní lavice v rozsahu 13 centimetrů a sedačky se z něj daly dokonce vyndat, čímž se vysmíval dokonce některým rádoby variabilním MPV, naše dnešní verze umí jen docela běžné věci.
Zadní sedadla se dají sklopit a díky dvojitému dnu zavazadlového prostoru se dá dokonce vytvořit rovná ložná plocha, jejíž objem 900 litrů už zní trochu líp, než základních 169 litrů. Z dob „příkladně praktického Colta“ zůstala alespoň jedna vychytávka, a to možnost sklopit sedačku předního spolujezdce.
Plus druhé: skvělá jízda
Mitsubishi Colt v době před faceliftem se podobal malému MPV nejen zmíněnou variabilitou interiéru, ale také nejednoznačně nastaveným podvozkem. Facelift ale mnohé změnil. Japonští inženýři upravili nastavení podvozku a vyladili ho na ideální úroveň. Výsledkem je jistá a zábavná jízda na kvalitní silnici a dostatečný komfort na české okresce.
Kompaktnímu autu s hmotností pod tunu ve většině jízdních situací malý čtyřválec s objemem 1,3 litru a výkonem 95 koní (70 kW) bohatě stačí. Nevyjššího výkonu motor ale dosáhne až ve vysokých 6000 otáčkách, stejně tak nevyšší točivý moment 125 Nm dostaneme poměrně vysoko, ve 4000 ot./min. Pro hbitost je tak někdy potřeba jít do červených čísel. Naštěstí je motor dobře odhlučněn a totéž se dá říct o aerodynamickém hluku, který ani při dálniční jízdě neobtěžuje.
Změnou stálého převodu se snížily otáčky motoru, které při dálniční sto třicítce točí asi 3500-3600 ot./min (namísto původních čtyř tisíc). Ještě příznivější je situace na okreskách – mezi 90 a 100 km/h jsme se pohybovali kolem pohodových třech tisíc otáček. Bohužel časté ježdění ve městě (a město bude malý Colt brázdit asi často) se projeví na spotřebě, čímž se k ní plynule dostáváme.
Plusminus: spotřeba se snížila, ale málo
Ano, je pravda, že spotřeba se snížila. Ale ani systém Stop&Go není všemocný a vzhledem k předpokládanému využití hlavně v městském provozu to není nijak slavné. Ve městě se tak dá jezdit kolem 8 l/100 km, stejně jako na dálnici při respektování českých limitů. Na okresce se pak dá jezdit kolem šesti litrů. Situace je tak lepší oproti běžné verzi o desetiny litru na sto kilometrů, což není nijak oslňující. Na druhou stranu je pravda, že každá úspora se počítá. A v tomto případě Mitsubishi dokázalo, že není na úkor komfortu jízdy.
Jistým problémem může za určitých okolností být pomalost systému Stop&Go (podrobněji se ji věnujeme v boxíku níže), i když většině řidičů asi problém dělat nebude. A pokud neustále vypínání motoru začne obtěžovat třeba v koloně, stiskem tlačítka ho snadno vypne.
Auto Stop & Go podle Mitsubishi |
Systém Stop and Go (zde AS&Go) zde funguje prakticky stejně, jako v každém jiném autě. To znamená, že v okamžiku, kdy se auto zastaví a řidič vyřadí, motor se automaticky vypne a v okamžiku, kdy řidič znovu šlápne na spojku, motor znovu naskočí. Situace je to typická pro stání na semaforech.
Systém si ale přísně hlídá, aby nedošlo ke zbytečnému vybíjení baterie, takže ne vždy se motor rozhodne vypnout (motor běží méně než 3 minuty, okolní teplota pod 3°C, opětovné zastavení po méně než 10 sekundách, opětovné vyřazení aniž by se auto rozjelo) a někdy samovolně nastartuje i ve chvíli, kdy se vůz ještě nepotřebuje rozjet (spuštění klimatizace, opakované mačkání brzdy, otáčení volantu, jízda na volnoběh apod.). Bohužel jsme jízdou v Coltu v přímém srovnání s konkurencí došli k závěru, že Stop&Go v případě Mitsubishi nestihne nastartovat tak rychle, jak by bylo třeba, tzn. než řidič zmáčkne spojkový pedál a zařadí. Rozdíl byl sice minimální, ale stačil k tomu, abychom se při snaze o ostřejší start zasekli na plynovém padálu v okamžiku, kdy motor ještě nebyl zcela nastartován, což vedlo k několika rozpačitým rozjezdům od semaforů. |
Výsledek: plusy převážily
Na otázku, zda má smysl si pořizovat úsponý paket Cleartec, odpovídáme že ano – 6.000 korun opravdu není vysoká částka a jistou úsporu paket skutečně přinese, byť si netroufáme odhadovat, za kolik desítek tisíc ujetých kilometrů se investované peníze vrátí na nižší spotřebě paliva.
V tomto ohledu je spíše potřeba vyhodnotit si cenu celku. Částka kolem 330 tisíc za malé auto může vypadat relativně vysoká. Na druhou stranu za ni Colt nabízí bohatou výbavu, jejíž seznam najdete pod článkem, a v případě potřeby je možné ji snížit menším množství doplňkové výbavy (naše stála 32 tisíc), nižším stupňem výbavy nebo slabším motorem. Nejlevnější Colt stojí 265 tisíc korun (včetně DPH), a za ty peníze je to dobré auto.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Na Mistubishi Colt se mi jedna věc líbí, druhá nelíbí. Ta první začíná volantem a kabinou řidiče (která je prostorná a pohodlná vpředu i vzadu) a končí opěradlami zadních sedaček. Právě v tomto místě začíná ta druhá věc, která mě rozčiluje. Ano, uhodli jste, je to zbytečně malý kufr. Také je škoda, že Mistubishi přestalo instalovat tak variabilní zadní sedačky. Bohužel, náklady byly asi moc vysoké. Dávám známku 3 |
|
Jana: 330 tisíc za tenhle vůz je víc, než bych si představovala, ale za takových 300, tedy bez výbavy navíc, už by možná stálo za úvahu. A nejnižší výbava za 260 tisíc, to už zní velice dobře! Určitě bych oželela některé drobnosti, i když mlhovek by mi z důvodu bezpečnosti bylo líto. Asi bych také zvažovala ten systém stop and start, jestli se vůbec vyplatí. Ale ta spotřeba by mohla být nižší. Je to věčné dilema… Dávám známku 2 |
|
Nikola: Ke Coltu před omlazením bych se stavěla jinak, ale tenhle po faceliftu je opravdu hezký. Místo černé bych ho jen nalakovala zářivou červenou barvou a bylo by to krásné auto do města za málo peněz. Škoda jen toho nudného interiéru. Dávám známku 2 |
|
Tomáš: I když bych mohl nadávat na nedostatek výkonu ve středních otáčkách, nebudu příliš kritický. Je to koneckonců auto do města, pro holky… Ale i přesto se mi líbil podvozek a lehkost auta, které nemá ani tunu. Mít víc času, klidně bych ho protáhl po okresce za městem a asi by mě to i bavilo. Jen to řazení by mohlo být přesnější.
|
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
Toyota Yaris Stop and Start |
Honda Jazz |
Mazda 2 |
PARAMETRY
Základní cena v provedení 1.3i Invite: 304.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 32.047,- Kč
Celková cena: 336.947,- Kč
MITSUBISHI COLT 1.3i Cleartec Invite |
|
Objem motoru | 1332 ccm |
Maximální výkon | 70 kW / 95 koní (6000 ot./min) |
Maximální točivý moment | 125 Nm (4000 ot./min) |
Převodovka | manuální pětistupňová |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,6 s |
Udávaná spotřeba město | 6.3 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4.3 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5.0 l/100 km |
Spotřeba během testu | 8.1 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 975 kg |
Délka / výška / šířka | 3940 / 1550 / 1695 mm |
Rozvor | 2500 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 169 / 900 litrů |