Před padesáti lety: na silnici vyjíždí první Škoda Octavia

Letos v lednu oslavila Škoda Octavia padesát let od svého vzniku. První Octavie vyjela na silnici v roce 1959 jako dvoudveřový tudor, později následovalo kombi a „ostré“ silnější verze. Zajímá vás, proč dostal nástupce populárního Spartaka název Octavia a kolik peněz musel člověk mít, aby si ho mohl koupit? Na to vám odpoví náš dnešní pohled do historie.

Vydáno: 6.6.2009

Škoda Octavia vyjela z výrobní linky v lednu 1959 a nahradila tak model Škoda 440 zvaný Spartak. Číselné označení tak nadobro nahradil slovní název. Z vozu Škoda 440 se stala Octavia, ze Škody 445 Octavia Super a ze Škody 450 Felicia.

Octavia jako osmá

Pokud hádáte, že název Octavia má původ v číslovce osm, uvažujete správným směrem. „Náš nový typ osobního automobilu dostal také nové jméno. Bude se jmenovat Škoda Octavia, protože to je osmý typ našeho znárodněného průmyslu,“ uvedl tehdejší podnikový časopis Ventil ve svém vydání ze dne 6. ledna 1959.

 

Změna však nespočívala pouze v názvu a drobné úpravě přední masky. Konstruktéři mladoboleslavské automobilky přepracovali zásadním způsobem přední nápravu, která dostala místo listového pera vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči pérování. To mělo za následek zlepšení jízdních vlastností a současně se zlepšila možnost seřizování geometrie nápravy.

„Byly připraveny také vinuté pružiny pro zadní nápravu, ale toto řešení se neosvědčilo, a tak tam zůstala listová péra,“ řekl Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu společnosti Škoda Auto. Octavia měla všechna kola nezávisle zavěšená, což jí dávalo na tehdejší dobu vynikající jízdní vlastnosti.

Příběh pokračuje

Brzy po uvedení modelu Octavia, v roce 1960, se objevila nová karosářská varianta combi. Přestože zůstala u dvoudveřové – respektive nyní třídveřové – karoserie, prodloužená verze vynikala svým vnitřním prostorem. O rok později prošla Octavia modernizací vzhledu, která se nejvíce projevila na zadní části vozu. Zde bylo zakryto víčko nádrže a zadní blatníky dostaly elegantní „ploutvičky“, které zakončovaly nové kryty světlometů ve tvaru kapky.

Vedle standardní Škody Octavia vznikly její ostřejší verze: Škoda Octavia Super a Škoda Octavia TS, které se lišily vyšším výkonem (podobně jako současná Octavia RS).

Škoda Octavia byla oblíbená nejen u nás, ale i v zahraničí. Ve své době platila za levný, spolehlivý a technicky vyspělý vůz. Verze s dvoudveřovou karosérií tudor se přestala vyrábět po pěti letech produkce v roce 1964, kdy byla nahrazena novým typem Škoda 1000 MB. Dvoudveřové kombi zůstalo ve výrobě až do roku 1971, neboť automobilka Škoda za něj neměla adekvátní náhradu.

Lidové auto? Jen pro někoho

Škoda Octavia se v roce 1960 prodávala za 39.500 korun. Průměrný měsíční plat v té době byl ale jen 1.303 Kč, což znamená, že aby si ji mohl člověk v té době pořídit, musel našetřit přes 30 tehdejších průměrných platů. A to ani nemluvíme o tom, že se auta tehdy platila cash a o nějakých úvěrech si mohli zájemci nechat zdát. Stejně tak hrála roli společenská (respektive „správná politická“) pozice zájemců o auta.

V roce 2009 je průměrný mesíční plat necelých 24.000 korun, což při ceně 350 tisíc korun za novou Octavii v základní výbavě se základním motorem znamená, že je potřeba na ni našetřit asi patnáct průměrných platů. Dalo by se tedy říct, že Octavie v době svého vzniku byla dvakrát dražší, než dnes.

Octavia stále žije

Jak bylo řečeno, v roce 1964 nahradil Škodu Octavii tudor model 1000 MB a v 70. letech se přestala vyrábět úplně, takže název Octavia byl nadobro vytlačen do minulosti. To se ale změnilo po revoluci v roce 1989. V novodobé historii bylo jméno znovu vzkříšeno a modelová řada Octavia se stala prvním automobilem vyvinutým ve vlastní režii poté, co se Škoda stala součástí koncernu VW.

Přípravné práce začaly již v roce 1992, kdy vznikla první studie. Veřejnosti se Octavia představila v roce 1996, o dva roky později přišla verze Combi a později také provedení s pohonem 4×4. V roce 2000 proběhla modernizace, která se dodnes vyrábí pod názvem Octavia Tour. V únoru 2004 byla veřejnosti představena Škoda Octavia druhé generace a v roce 2008 její modernizovaná podoba

Do dnešního dne prodala největší česká automobilka více než 2 miliony vozů Škoda Octavia po celém světě. Škoda Auto v současnosti nabízí širokou paletu provedení, včetně sportovní Škoda Octavia RS a varianty pro volný čas, nazvané Scout.

 

Text: Martin Jedlička
Zdroje: TZ Škoda Auto, Wikipedia, ČSÚ
Foto: Wikipedia, Škoda Auto, petermolnar.blog.sme.sk

Galerie