TEST: Elegantní kombi nižší střední třídy jsme tentokrát otestovali s tím nejsilnějším nafťákem, který mu Renault dopřál. A výsledek potvrzuje očekávání: pod kapotu rodinného auta se hodí mnohem lépe, než přeplňovaný maloobjemový benzin. Na zádrhel jsme tak narazili až na konci testu, když přišla řeč na peníze.
Vydáno: 28.4.2010
Redakční garáží magazínu ZaVolantem.cz prošel současný Renault Mégane už několikrát. Vedle dvojice kupé, kterou tvořily Mégane Coupé 1.9 dCi a Mégane Coupé 2.0 TCe, jsme dostali do rukou klasický pětidveřový hatchback Mégane 1.9 dCi.
A samozřejmě jsme se podívali i na zoubek i kombíku, konkrétně modelu Mégane Grandtour 1.4 TCe. Jenomže víc než turbobenzín se nám pod jeho kapotou vyjímal naftový motor, tak jsme se rozhodli prověřit Mégana Grandtour s dvoulitrovým vznětovým čtyřválcem. A jaký je výsledek?
Oblíbený poctivec
Musíme s potěšením konstatovat, že velice dobrý. S jedním z nejlepších naftových čtyřválců současnosti tvoří Mégane Grandtour dynamický tandem: v praxi působí ještě pružněji, než prozrazuje zrychlení z nuly na stovku za 8,8 sekundy, a 160 koní je na malé kombi natolik silným stádem, aby mu dovolilo občasný sprint od semaforu i nadlimitní jízdu po dálnici.
Dvoulitrový nafťák nás potěšil svojí agilitou už pod kapotou rodinného Scénicu 2.0 dCi, a pod kapotou malého kombi šlape ještě lépe, vzhledem k nižní hmotnosti i lepší aerodynamice. Maximum točivého momentu 380 Nm je dostupné od 2000 otáček za minutu, zabírá ale už od nějakých sedmnácti set.
Turbodiesel vybavený filtrem pevných částic splňuje emisní normu Euro 5 a to nejdůležitější je, že nabízí dobrou spotřebu. Většinou není problém pohybovat se kolem 6,5 l/100 km, přes sedm litrů jsme se nedostávali.
Posaďte se
Kultivovaný motor potěší i jízdním komfortem. V kabině je ticho a klid i při dálniční sto šedesátce, jistý podvozek filtruje výmoly s francouzskou přesvědčivostí. Zásluhu na jízdní pohodě má přesná šestistupňová předovka, která má oproti 1.4 TCe kratší převody a šetří tak nejen uši, ale i naftu. Nepříliš komunikativní řízení není žádným velkým překvapením, stejně jako nervozita při prudkých průjezdech zatáčkami – ale to uživatel Méganu ví.
Nutno dodat, že ani s prostorem nebude mít čtyřčlenná posádka závažnější problémy, a se zavazadlovým prostorem 491 litrů může vyrazit i na dovolenou. Hodnota 1567 litrů při sklopených zadních sedačkách je pak číslo, které potěší především stěhovavé typy podobné panu Rychlému. Jako vždy musíme pochválit pohodlné sedačky a intuitivně rozmístěné ovladače na hodnotné přístrojové desce poskládané z kvalitních plastů.
Nízké ceny rychle rostou
Někde ale musí být háček, že? Zde je jím – pro Renault neobvykle – cena. Mégane Grandtour sice začíná na pěkných 310 tisících, to ho ale dostanete jen s benzinovou 1.6 16V 74 kW. Nejslabší nafta vyjde na 360 tisíc, a půjde o ještě slabší motor 1.5 dCi 63 kW.
Pokud se chcete dopracovat k nejsilnějšímu dvoulitru, který můžete mít pod kapotou (2.0 dCi z našeho testu), je tu jediná možnost: výbava GT. Ve všech ostatních případech budete muset sáhnout po (o trošku slabší) 150 koní silné verzi, a ta je ale k dostání výhradně v kombinaci s automatickou převodovkou, nebo k nějakému z malých jedenapůllitrů.
Takže Mégane Grandtour 2.0 dCi, jaký jsme testovali, bude stát nejméně 575 tisíc korun. Ale není to už moc, když je to skoro dvojnásobek základní ceny? A v případě že ano, máme nějaké rozuzlení? Stejně jako v případě testu Méganu 1.9 dCi si troufáme tvrdit, že lepší koupě bude o třídu výš, v podobě Laguny Grandtour 2.0 dCi. Ta nabídne srovnatelnou výbavu a o 10 koní slabší motor, ale je to především auto z vyšší třídy. A přitom stojí o pět tisíc korun méně (!).
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Budu se opakovat: Grandtour mne moc potěšil. Chválím dostatek prostoru, zavazadelník pravidelných tvarů a nízko položenou nakládací hranu. Bohužel mne trochu zklamal fakt, že se zadní sedačky nesklopí do úplné roviny s podlahou zavazadelníku. Naftový motor je kultivovaný, příjemný, milý, a Rychlý :) Dávám známku 1 |
![]() |
Jana: Koupit takovéhle auto za 300 tisíc, to by se mi líbilo. Možná bych uvažovala ještě o nafťáku za 350 tisíc. Ale za 600 už je to moc, a souhlasím s autorem článku, protože za 600 se už dá nakupovat ve střední třídě. A nejen u Renaultu. Za zmínku ale stojí bohatá bezpečnostní výbava, kterou dostanete už v základu. Dávám známku 3 |
![]() |
Nikola: Mégane Grandtour se mi minule moc líbil, a to nejen pro svůj design, ale také pro barvu: netradiční odstín zelené, který na slunci přecházel ve zlatou. Tu ale tentokrát nahradila nezajímavá černá, takže nějaké velké nadšení se konat nemohlo. Dávám známku 2 |
![]() |
Tomáš: Tak teď nevím. Docela se mi líbila přeplňovaná jedna-čtyřka, ale teď je tu naftový dvoulitr, který jede možná ještě líp. To je ovšem opravdu dilema. Nakonec musím asi říct, že s nafťákem se přece jenom jezdí trochu rychleji, já bych si ale stejně asi vzal spíš benzín, když už bych si to auto kupoval. Ale já bych si zrovna tohle určitě nekoupil, takže proč to vlastně řeším? Dávám známku 2 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
Konkurence v našich testech | ||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||||
Hyundai i30 CW | Škoda Octavia Combi | Opel Astra Caravan |
PARAMETRY
Základní cena Renault Mégane Grandtour 2.0 dCi: 574.900,- Kč
Celková cena testovaného auta: 696.900,- Kč
RENAULT MÉGANE GRANDTOUR 2.0 dCi 160k GT | |
Objem motoru | 1995 ccm |
Maximální výkon | 118 kW / 160 koní při 3750 ot/min |
Maximální točivý moment | 380 Nm při 2000 ot/min |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 215 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,8 s |
Udávaná spotřeba město | 7,5 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,0 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,9 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6,7 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1499 kg |
Délka / výška / šířka | 4555 / 1420 / 2037 mm |
Rozvor | 2703 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 491/1567 litrů |