TEST: Nová generace Toyoty Avensis není v naší redakční garáži žádným nováčkem. Testovali jsme ji už dvakrát, jednou jako kombi, jednou jako sedan. Nyní k nám přijíždí potřetí, sice znovu jako sedan, tentokrát ale se slabším (a zároveň levnějším) naftovým dvoulitrem a manuální převodovkou. Přesvědčila nás i tentokrát?
Vydáno: 27.7.2009
Toyota Avensis, zdá se, je miláčkem naší redakce. Jak jinak si vysvětlit udělenou známku 1- u luxusně vybaveného sedanu s dvoulitrovým benzínem a automatickou CVT převodovkou a stále chvalitebnou známku 2 u naftovým 2,2litrem vybaveného kombi. Možná by se mohlo zdát, že už není co popisovat. Při pohledu na auto ale hraje vždy velkou roli osobní hodnocení. Takže, zatímco oba minulé vozy hodnotil kolega Lukáš Dittrich, tentokrát jsem mu klíčky odebral a posadil ho do Toyoty Hilux, jejíž test vám přineseme v pátek.
A co si budeme povídat, Lukáš má Toyoty prostě rád. Na redakčních poradách neustále vyzdvihuje jejich spolehlivost, hovoří o dobré kvalitě materiálů a solidní výbavě za skvělou cenu. Můj osobní pohled vidí sice novou generaci Avensisu jako značný krok kupředu, určitě bych ho ale nehodnotil jako vůz, který mě výrazně potěší svým vzhledem. Možná je to tím, že jsem nedávno řídil pohlednou Mazdu 6 2.2 MZR-CD, která se nebojí hrát si s křivkami. A pokud jí odpustíme některé problémy s ergonomií, je to prostě asi to nejlepší, co můžete ve střední třídě dostat. Vypovídá o tom mimochodem také cena Auto roku.
Nikdo se nekouká
Toyota Avensis je prostě suchar. Sice ne tak nudný, jako ve své minulé generaci, ale nevšiml jsem si nikoho, kdo by se za mnou otočil. Jenže já jsem tak trochu exhibicionista a chápu, že opravdoví zákazníci Toyoty chtějí hlavně pohodlné, relativně velké auto, které nebude vzbuzovat žádno pozornost. Bod pro Toyotu!
Stejná nátura mě potkala i uvnitř. Lukáš mi před testem tvrdil, že je Avensis prostě takový levnější Lexus. Hmm, možná jako jeho sedan s automatem a lepší výbavou, specifikace nazvaná Luna mě ale nepřesvědčila. Jistě, materiály jsou kvalitní, nic nevrže, vše je v pořádku. Ale Lexus je přece jen na prémiové úrovni, to se nedá srovnat. Trochu mě zaskočilo rozdílné podsvětlení. Přístroje v kapličce září jinou barvou, než displeje rádia a klimatizace na středovém panelu. Chvíli jsem musel hledat tlačítko elektrické parkovací brzdy, které si zahrálo na schovávanou vpravo pod volantem.
Uznávám: Sedadla jsou pohodlná, prostoru je všude nadbytek. Na předních místech pocitově víc, než v domácí Škodě Superb, kde vás utlačuje obrovská palubní deska. Vzadu dva jakkoliv dlouzí cestující mít problém taky nebudou. Lavice je umístěna níž, takže budou možná nějakého citlivku po určité době pobolívat nohy a začne opakovaně obtěžovat větou: „A kdy už tam budem?“. Jako řidič jsem ale celkem špatně hledal správnou pozici za volantem. Přivítal bych, kdyby šel přitáhnout ještě trochu blíž. Na to, že jde o sedan, mi přišel posaz docela vysoký.
Dobrý základ
No ale pojďme k motoru. Zatímco v minulém sedanu jsme testovali benzínovou jednotku a pod kapotou kombi jsme našli naftový 2,2litr, nyní se setkáváme s naftovým „jen“ dvoulitrem. Tento motor o výkonu 125 koní a točivém momentu maximálních 310 Nm tvoří základ naftové volby a tedy i příznivou cenovku. Víte, že jsem vždy pro co nejvyšší výkon, v tomto případě ale musím uznat, že i základní verze vozu plně dostačuje.
Nečekejte samozřejmě žádné bleskové předjíždění, vůz má prostě průměrnou dynamiku, která nezklame, ale také ani neoslní. Sedan se základním dvoulitrem totiž dává stovku za 10 sekund (maximum 200 km/h). Silnější motor to zvládá za 9,2 sekundy, což už je určitě poznat. Rozhodně se ale nemusíte bát, že byste byli brzdou povozu. Motor se chová kultivovaně díky moderním technologiím, nechrochtá a nekope vás do zad svým „turbo kickem“.
Základní nafťák je také ideální volbou pro typické šetřílky, kteří tak rádi míří k této značce. Když se podíváme do tabulek, slibují nám 5,1 litru nafty na sto kilometrů v kombinovaném režimu. Já jsem se pohyboval spíše okolo 6litrové hranice. To rozhodně není na 1,5tunový sedan střední třídy vůbec špatné, když k tomu ještě připočítáme neúprosné podmínky, které jsou součástí každého správného redakčního testu.
Finančně nenáročný
Nemůžu ještě vynechat zmínku o podvozku, který, stejně jako celý vůz, nevybočuje ze standardu třídy. Je nastaven na pohodlnou a poklidnou jízdu, nezalekne se ale ani výraznějších nerovností na českých silnicích. Auto nemá problémy při ostřejší jízdě v zatáčkách, hranicí je ale horší boční vedení sedadel.
Sečteno a podtrženo. Toyota Avensis je prostě typický zástupce střední třídy. Určitě by při vašem rozhodování neměla chybět na seznamu. Záleží už pak na vás, jestli dáte přednost ideálnímu průměru nebo něčemu odvážnějšímu, třeba už zmíněné Mazdě 6 (trochu dražší). Avensis má v rukávu eso v podobě ceny, která ve výbavě Luna činí skvělých 639.900 korun. Výrazně mi v ní chyběl jen parkovací asistent, protože řidič nemá o velikosti vozu příliš dobrý přehled.
Výsledná známka 2-
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Je to už třetí Avensis, který jsem mohl řídit. Ale přesto se budu rád opakovat. Vůz nabízí za slušnou cenu dostatek pohodlí i prostoru. S nafotvým motorem je to také neunávný pracant s nekonečným dojezdem, který si oblíbí třeba podnikatelé. Dávám známku 1 |
![]() |
Jana: U minulého sedanu s automatem a vysokou výbavou mě trochu zlobila vyšší cena. Výbava Luna a zákadní naftový motor ale bohatě stačí každému průměrně náročnému řidiči. Za 640 tisíc korun je to bezkonkurenční cena. Proto doporučuji ze všech tří Avensisů přávě tento. Dávám známku 1 |
![]() |
Nikola: Já už nemám jinou možnost, než se opakovat. Vozy byly totiž takřka identické. Čím déle jsem je řídila, tím více mě potěšily svou kvalitou zpracování a vzhledem. No, možná bych někde volila světlejší barvy, ale to je na přání každého zákazníka. Dávám známku 1- |
![]() |
Tomáš: Nezlobte se, ale stovka za rovných deset sekund je už pro mě prostě příliš málo. S chutí bych si připlatil za silnější (150 koní) nebo doknce nejlepší D-CAT s výkonem 180 koní. To už prostě jede nesrovnatelně, přitom za podobnou, jen o trošku vyšší spotřebu. Dávám známku 4 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Luna: 639 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 15 000 Kč
Celková cena: 654 900 Kč
TOYOTA AVENSIS 2.0 D-4D Luna |
|
Objem motoru | 1998 ccm |
Maximální výkon | 93 kW (125 k) při 3600 ot/min |
Maximální točivý moment | 310 Nm při 1800 – 2400 ot/min |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10 s. |
Udávaná spotřeba město | 6,6 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,3 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,1 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1490 kg |
Délka / výška / šířka | 4695 / 1480 / 1810 mm |
Rozvor | 2700 mm |
Zavazadelník | 509 l |