TEST: Na podzim loňského roku jsme se dlouhou cestou rozloučili s druhou generací Toyoty Avensis a netrpělivě očekávali její třetí vydání. Velice nás totiž zajímalo, o kolik tato japonská značka pozvedla svůj model spadající do střední třídy. Nebudu vás napínat. Třetí generace je lepší, o hodně lepší.
Vydáno: 3.7.2009
A v případě verze, o které dnes bude řeč, to platí dvojnásob. Toyota Avensis se totiž dostavila k testu v jedné z nejvyšších výbav a jak už sám titulek napovídá, součástí byla také automatická bezestupňová převodovka typu CVT. Ta v kombinaci s benzinovým motorem jasně ukazuje, že se zde myslelo především na cestovní komfort, ale nepředbíhejme.
Lepší už na pohled
Toyota Avensis je totiž lepší už na první pohled. Po stránce designu udělalali designéři v tomto případě velký pokrok. Oproti minulé generaci dostal vůz o poznání dynamičtěji střižený kabát a výsledek není vůbec k zahození. Pravdou stále zůstává, že se ani po zlepšení Avensis nezařadí mezi nejpřitažlivější automobily třídy, ale taková Toyota nikdy nebyla a pokud mám prezentovat svůj osobní názor, tak právě tato vlastnost se mi na ní líbí, a nejen to.
Především při pohledu z boku vyniknou dynamické linie, pokud se postavíte za vůz, upoutá vaši pozornost zase tvarování boků nebo například provedení koncových svítilen. Ty si zřejmě vzaly za příklad Lexus, což jistě není na škodu. To jsou ovšem u modelu Avensis pouze detaily, podstata věci se nachází v především v kabině.
Levnější Lexus
Zde je podobnost se sourozeneckou značkou patrná ještě více. Nemám na mysli přímo například volič automatické převodovky, jeho kulisu a podobně,ale především komfort, který nám během testu Avensis poskytnul, vyvolal vzpomínky na dříve testované modely značky Lexus.
Vůbec nejlepší je na tomto automobilu ticho, které vládne v kabině během jízdy. Na tom má podstatnou zásluhu benzinový motor a ještě více se na něm podílí automatická převodovka, ale i přesto můžeme říci, že odhlučnění a kvalita zpracování jsou na vynikající úrovni. Stejné hodnocení lze použít také v případě použitých materiálů. Po této stránce se řadí Avensis k těm lepším, nebo dokonce k vůbec nejlepším zástupcům střední třídy.
Prostor a pohodlí
První negativní pocity se dostavily po usednutí za volant. Sedačky jsou příjemně měkké a velice pohodlné, já osobně bych ale ocenil větší rozsah seřizování. Trochu jsem si musel zvykat na vyšší posaz.
Jinak si ale nelze stěžovat vůbec na nic. Objem kabiny nebyl zvětšen klasickým způsobem nekonečného nárůstu všemi směry, Toyota v podstatě pouze zvětšila vzdálenost mezi A a C sloupkem. Nic jiného vlastně ani není potřeba měnit, původní velikost byla dostatečná a to samé platí také o pocitu vzdušnosti a prostoru, který uvnitř vládne.
Vzadu s výhradami
Zadní cestující mají k dispozici taktéž pohodlná sedadla a dostatek místa. Široký interiér pojme víceméně bez problémů tři dospělé pasažéry. Kladné body připisujeme také za zcela rovnou podlahu. Zavazadelník je, jak už tomu tak bývá, prostorný a má malý vstupní otvor. Nejvíce nám vadilo uchycení jeho víka. Provedení s pevnými háky zasahujícími do prostoru pro zavazadla bych očekával u daleko levnějších automobilů.
Celkově je interiér příjemný a ovládání intuitivní. Jedinou ergonomicky neobvyklou vlastností je umístění ovladače ruční brzdy vpravo pod volant hned pod tlačítko startování motoru. Po chvilce ovšem zjistíte, že to je velmi dobrý nápad. Jak už jsem řekl, uvnitř je Toyota Avensis prostorná a velice komfortní.
Benzinová klasika
Dvoulitrový zážehový motor zřejmě nebude patřit ke zboží, o které se budou zákazníci v showroomech Toyoty prát. Daleko více “frčí“ u tohoto modelu naftové motory, ale nenechte se mýlit, i s benzinem se to dá vydržet.
Agregát 2.0 Valvematic se v kontextu dnešní doby může stát poněkud zastaralý. Je pouze atmosfericky plněný a nemá přímé vstřikování, vše má vynahradit proměnný zdvih ventilů.
Maximální výkon činí 152 koní a točivý moment končí na hodnotě 196 Nm. To nejsou čísla, u kterých bychom padali pod stůl, ale na druhou stranu málo to také není. V praxi ovšem působí takto motorizovaný Avensis poněkud líněji, než bychom očekávali.
Multi-převodovka
Za to může skoro určitě automatická převodovka s plynulou změnou převodového poměru. Ať je to jak chce, o výkon a ohromující dynamické vlastnosti zde vůbec nejde. Prioritou číslo jedna je opět cestovní komfort a zde na nás udělal Avensis velký dojem. Benzinový motor totiž necítíte, ani neslyšíte. Musíte se spokojit s vědomím, že někde tam vpředu určitě je. Ve spolupráci s převodovkou Multidrive S je výsledek ještě lepší.
Pokud nebudete tlačit při rozjezdech na plynový pedál, vůz se dá do pohybu podobným stylem jako hybridní automobily. Automat jednoznačně preferuje nízké otáčky, a tak se lze bez problémů rozjet při konstantní hodnotě 1200 ot./min. a svistu bezestupňové převodovky.
Za příplatek lze získat pod volant pádla pro řazení. Jakkoli jsou výborně provedená, příjemná na dotek a pěkně po ruce, nakonec jsou poněkud zbytečná. Převodovka totiž bere vaše pokyny jako takové doporučení a stejně nakonec přeřadí podle svého. Dobře je lze využít pouze pro podřazování a následné brždění motorem.
Ekologie především
Celé to působí, jako by v automatickém režimu bylo více převodových stupňů. Pro manuální řazení je připraveno sedm nastavených převodů, pokud ale přesunete volič zpět na automatický režim, vždy otáčky o něco klesnou.
Převodovka totiž myslí hlavně na spotřebu. Té nedělá problém překročit hranici deseti litrů, ale běžný provoz znamená hodnotu nižší o jeden až dva litry. Kdo se chce soustředit na úspornou jízdu, ten může využít příslušný ukazatel (ECO), který vám řekne, zda jedete ekologicky nebo už ne, a lze se tak dostat se spotřebou ještě níže.
Lepší, ale stále nenápadný
Opomenout nesmíme ani jízdní vlastnosti. Bylo by s podivem, kdyby komfortní interiér, motor a převodovka byly doplněny o podvozek zaměřený na zážitky za volantem. Také třetí generace si ponechala svůj někdy trochu až houpavý charakter, silný posilovač a tak dále. Za zmínku ovšem stojí rozšířená platforma. Ta má totiž na svědomí stabilnější chování automobilu a daleko větší jistotu v zatáčkách než tomu bývalo u druhé generace.
Od Toyoty Avensis nikdo nečeká sportovní vzhled ani sportovní vyžití pro řidiče. Přesto ji lze označit za velice zajímavý a hlavně povedený automobil. S cenovkou začínající pro náš motor za hranicí 700 000 Kč se neřadí k těm levnějším, ale také na to jsme už v případě Toyoty zvyklí. Třetí generace udělala velký skok kupředu a do střední třídy přinesla dalšího silného hráče. Avensis může být přes celou řadu citelných vylepšení stále poněkud nenápadný, ale znáte to: tichá voda….
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Nová generace Toyoty Avensis je opravdu o hodně lepší, ale bylo by smutné, kdyby tomu tak nebylo. Velice se mi líbí prostor a komfort, který nabízí. Já bych ovšem uvítal dieselový motor, ten do takového auta prostě patří. Dávám známku 2 |
![]() |
Jana: Já dávám pochvalu za to, jak mile na mne tato Toyota působí. Dokonce se mi líbí tolik, že jsem ochotna odpustit poněkud vyšší cenu. Za tu totiž zákazník dostane na první pohled velmi kvalitní a bezpečný automobil. Navíc automatická převodovka je pro ženu přímo ideální. Dávám známku 1- |
![]() |
Nikola: Snaha se cení a je potřeba říci, že se v případě nové generace Toyoty Avensis tato snaha uplatnila. Z některých úhlů pohledu vypadá vůz sice trochu divně, ale za to zřejmě může rozšířená kabina. Interiér se velice povedl. Má sice jednoduché tvary, ale kvalitou předčí většinu svých konkurentů. Dávám známku 2 |
![]() |
Tomáš: Já bych preferoval přímého konkurenta od Mazdy. Benzinový motor je citelně bržděn automatickou převodovkou a příliš nepomůže ani režim sport. Všemu totiž nasazuje korunu přeposilované řízení a neobvyklá poloha za volantem. Dávám známku 2 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Sol: 769 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 15 000 Kč
Celková cena: 784 900 Kč
TOYOTA AVENSIS 2.0 VALVEMATIC MULTIDRIVE S Sol |
|
Objem motoru | 1986 ccm |
Maximální výkon | 112 kW (152 k) / 6200 ot./min. |
Maximální točivý moment | 196 Nm / 4000 ot./min. |
Převodovka | variabilní 7stupňová automatická |
Maximální rychlost | 205 km / h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
10 s
|
Udávaná spotřeba město | 9,2 l / 100 km |
Spotřeba mimo město |
5,7 l / 100 km
|
Kombinovaná spotřeba | 7 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 8,2 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1435 kg |
Délka / výška / šířka | 4695 mm / 1481 mm / 1810 mm |
Rozvor | 2700 mm |
Zavazadelník |
509 l |