Volkswagen Passat CC 2.0 TDI: prostě nejkrásnější

TEST: Jestliže je Volkswagen Passat R36 nejrychlejší Passat všech dob, pak je CC určitě nejkrásnější. Během týdenního testu se za námi ohlížel snad každý. Vůz, který působí vyzrálejším a luxusnějším dojmem než jeho dárce DNA, si to bezesporu zaslouží. Stojí za zvážení, nebo raději zůstanete u klasického sedanu?


 Vydáno: 15.9.2008

Prvně je třeba si udělat trochu přehled v označení, kterým ve Wolfsburgu zákazníkům pěkně pomotali hlavu. CC se totiž používá u většiny automobilek jako označení pro coupé-cabriolet, tedy auto s pevnou stahovací střechou. Volkswagen zkratku ale překládá trochu jinak, jako komfort coupé. Buď si z nás dělají legraci, nebo se jednoduše snažili navázat na konkurenční Mercedes-Benz CLS, který s touto třídou v podstatě začal.

Když už mluvíme o třídě, je to také trochu zavádějící. Filosofie těchto vozů je prostě taková, že by si řidič měl užívat jízdy jako v kupé, zároveň by ale neměl přijít o praktičnost sedanu. Výsledek je ovšem trochu sporný, protože v závěru vznikne nižší auto, které jezdí podobně jako sedan, ovšem místa je v něm mnohem méně. O tom ale až později. Navíc, Mercedes-Benz CLS je svébytnou „klasse“, kdežto Passat CC jasně navazuje na klasický model oblíbeného sedanu.

Na kráse záleží

O co Passatu CC jde především, je vzhled. A tady si designéři zaslouží jednoduše pochvalu. Exteriér totiž posouvá auto vzhledově do vyšší třídy a celým pojetím se stává v podstatě prémiovým vozem, byť jsou rozměrové rozdíly mezi CC a klasickým sedanem jen minimální. CC je o 34 mm delší, 35 mm širší a samozřejmě o 55 mm nižší. Rozvor má delší jenom o dva milimetry, což se nemůže nikterak projevit.

Trumfem Passatu CC je hlavně mohutná agresivní příď a protáhlá střecha ustupující až k okraji víka zavazadelníku. Z bočního profilu vůz silně připomíná již zmíněného zakladatele této třídy Mercedes-Benz CLS. Zadní světlomety protažené hluboko do boku zase vyvolávají dojem jakési promyšlené lehkosti, stejně jako bezrámové dveře. O jejich praktičnosti se můžeme přít, je ale jisté, že jsou prostě „in“ a sexy.

Nejlepší sedadla

Na rozdíl od exteriéru, interiér by se mohl na první pohled zdát naprosto shodný s klasickým Passatem. Když jej ale bedlivě prozkoumáme, najdeme několik novinek. Pomineme-li audio s vysoce detailním dotykovým displejem, nové jsou i ovladače klimatizace, které jsme už našli třeba v Superbu. Dobře do ruky padne tříramenný multifunkční volant potažený kůží a doplněný trochou hliníku.

Změna nastane také po usednutí do sedaček, v našem případě potažených dvoubarevnou voňavou kůži. Sedí se zde trochu níž než v klasickém sedanu a to dává řidičovi pocit větší sportovnosti. Sedala se řadí k tomu nejlepšímu, co můžete v současnosti u automobilek najít. Jednak jsou vysoce pohodlná, mají také dobré vedení a ani po dlouhé jízdě vás nic nebolí. Ideální je také délka sedáků.

Prostorově se pro posádku na předních místech nic nezměnilo. Ta zadní by ale mohla být trochu nemilým překvapením, obzvláště pokud se jedná o vyšší postavy. Nemusí to být zrovna profesionální hráči basketbalu, aby si stěžovali na nedostatek místa nad hlavou. A to se konstruktéři snažili, když dvě zadní místa vybrali tak hluboko jak jen to šlo. Nízký strop je ovšem vykoupen srovnatelným pohodlím jako na předních místech, včetně stejně dobrého bočního vedení. Pátého pasažéra vprostřed nesvezete, na jeho místě je sklápěcí loketní opěrka a uzavíratelný držák nápojů.

Nemusíte se bát, že koupí CC přijdete o zavazadlový prostor. Ten je sice oproti sedanu o něco menší (452 litrů CC, 485 litrů sedan), nabízí ale stále dostatečný prostor – na výšku, šířku i délku. Víko se vyklápí do pravého úhlu, lze sklopit zadní sedadla a vytvořit tak až 1405 litrů pro zavazadla.

Motor: prostě klasika

Pod kapotou testovaného vozu jsem našel klasický koncernový bestseller. Naftový čtyřválec o objemu 2,0 litru s turbodmychadlem a filtrem pevných částic. Jednoduše přeloženo: 2.0 TDI DPF. Dosahuje výkonu 103 kW (140 koní).  Protože je CC jen o 12 kg těžší než sedan, bylo od začátku jasné, že se dočkám v podstatě toho samého zážitku.

Předpověď se vyplnila do puntíku. Passat CC dává shodně stovku za 9,8 sekundy, maximální rychlost je 213 km/h. Naftový dvoulitr má příjemných 320 Nm dostupných od 1750 do 2500 otáček. To znamená, že motor je odspodu trochu líný, pak ale přijde nakopnutí od turba, které vydrží do středních otáček. K výkonnostnímu vrcholu pak ručička opět putuje trochu pomaleji. Na druhou stranu motor potěší svou spotřebou, která se během testu ustálila na 6,2 litrech nafty na 100 km.

Nevím, jak moc si pohráli inženýři s nastavením řízení a podvozku, jedno se ale musí nechat. Pocitově je jízda trochu sportovnější než s klasickým sedanem. Nemůžu se ale zbavit dojmu, že tak trochu za to může nižší sezení. Páka řadí přesně a v krátkých drahách, volant je citlivý, ale mohl by být ještě mnohem více. Podvozek působí tužším dojmem a s vozem se dá opravdu zábavně hrát v zatáčkách.

Problém je, že jsem k okamžitému srovnání neměl Passat sedan se stejným motorem, kde bych si ověřili, zda jde jen o mé pocity ovlivněné upraveným designem, nebo realitu. Škoda, cosi mi totiž říká, že se jízda v obou vozech od sebe zas tak lišit nebude.

Dobrá investice?

Na začátku prodeje na českém trhu byl cenový rozdíl mezi Passatem CC a klasickým sedanem velký, nyní se ale díky cenové politice značky částka za CC výrazně přiblížila k sedanu. S dvoulitrovým turbodieslem ho seženete už za 757 800 korun, kvantum příplatkové výbavy cenu našeho vozu vyhnalo až na 957 400 korun.

Když tedy přijdete do autosalonu a nebudete si vědět rady, pro který Passat se rozhodnout, moje doporučení je jednoznačné. Berte CC! Proč? Za podobné peníze sice dostanete místo pátého sedadla loketní opěrku a méně místa nad hlavou, budete mít ale nejkrásnější Passat všech dob.

 

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Prostorově je interiér vozu až překvapivě bohatý, nezaznamenal jsem vůbec žádný problém na předních místech. Vzadu je to horší, ale dá se to přežít. Kolikrát jste využili páté místo ve vašem voze? Zavazadelník je menší, pravda. Kdo bude chtít stěhovat, stejně sáhne po kombi Variant.
Dávám známku 2
Jana Jana: Passat je v Česku symbolem alespoň nějakého životního úspěchu. Dvojnásobně to platí pro CC. Přesto si myslím, že je cena nasazena poměrně vysoko, hlavně co se týče příplatkové výbavy, která ji vyšponuje až k jednomu milionu. To už se rovnou můžeme začít zajímat o Mercedes-Benz CLS.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Nádhera, paráda! Když jsme na začátku léta testovali Passat Variant, byla jsem nešťastná z jeho nudného obyčejného vzezření. CC je ale opravdu krásný vůz, jednoznačně můj favorit. I když zůstala palubovka stejná, sedadla ji kompenzují. A ty bezrámové dveře!
Dávám známku 1* 
Tomáš Tomáš: Passat CC je svižný vůz, kterému nechybí radost zrychlovat. Při předjíždění se to hodí, v zatáčkách se ale jako kupé rozhodně nechová. Nechce nás VW tak trochu napálit? Moc sportu tedy nečekejte, na silnici ale rozhodně brzdou provozu nebudete.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena: 757 800 Kč

Cena doplňkové výbavy:  199 600 Kč

Celková cena: 957 400 Kč

Výbava: Čelní airbagy řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu a vzadu, 4 tříbodové bezpečnostní pásy, vpředu a vzadu s výškovým nastavením, vpředu s předepínači, elektronický stabilizační program ESP s impulsem do řízení, ABS s brzdovým asistentem, ASR, EDS a MSR, automatické spuštení výstražných světel při plném nouzovém brzdění Isofix, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na sedadlech vzadu, výstražný trojúhelník ve víku zavazadlového prostoru, automatická klimatizace „Climatronic“, 2-zónové nastavení teploty (oddělené pro řidiče a spolujezdce), senzor kvality vnějšího vzduchu s automatickým přepnutím na vnitřní cirkulaci, rádio „RCD 310“ s CD-MP3 přehrávačem, 4 x 20 W, 4 reproduktory vpředu a 4 reproduktory vzadu, vstup Aux-in ve středové konzole, okenní anténa, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná a vyhřívaná, zrcátko u řidiče asférické, vnitrní zpětné zrcátko s automatickou clonou, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatické otevírání víka zavazadlového prostoru, dálkové odjištění víka zavazadlového prostoru a víčka nádrže, elektromechanická parkovací brzda, u vozu s aut. prevodovkou s funkcí „Auto Hold“, komfortní startování „Press & Drive“, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, funkce „Coming/Leaving home“, dešťový senzor, automatický spínač světlometů, 12V zásuvka vzadu a v zavazadlovém prostoru, přídavné elektrické vzduchové topení, ukazatel vnější teploty, palubní počítač s multifunkčním ukazatelem „Plus“, kontrola poklesu tlaku vzduchu v pneumatikách, sportovní podvozek (pouze u 118 kW TSI a 103 kW TDI), filtr pevných částic výfukových plynu DPF, 4 kola z lehkých slitin „Phoenix“ 8 J x 17, samozacelující pneumatiky 235/45 R17, plnohodnotné rezervní kolo z lehkých slitin, halogenové světlomety se statickým odbočovacím světlem, chromovaný rám a žebra masky chladiče, chromované lišty okolo bočních oken, vnější zpětná zrcátka, nárazníky a kliky dveří v barvě vozu, sportovní sedadla vpředu výškově nastavitelná, s bederními opěrkami, sedadlo řidiče el. nastavitelné v 6 parametrech (bederní opěrka a sklon opěradla), potahy sedadel v ploché tkanině „Silversprint“, 3ramenný volant v kůži s chromovanou dekorací výškově a podélně nastavitelný, hlavice řadicí páky v kuži, středová loketní operka vpředu s odkládacím prostorem a výdechy ventilace dozadu, zadní 2místné sedadlo nedělené a nesklopitelné, středová loketní opěrka, průvlak pro přepravu dlouhých předmětů, textilní koberečky vpředu a vzadu

Doplňková výbava: Alarm „Plus“ s ostrahou interiéru, nezávislým zdrojem, senzorem naklonění vozu a komfortním zavíráním, tempomat ovládaný samostatnou páčkou, parkovací systém „Parkpilot“, zvuková signalizace odstupu směrem dopředu i dozadu, zobrazení situace na displeji rádia nebo navigace Rádio „RCD 510“ s barevným dotykovým displejem, výkon 4 x 20 W, 8 reproduktoru, CD měnič pro 6 CD, přehrává MP3 i se zobrazením názvu skladeb, šachta pro SD kartu (pouze audio), Aux-in zdířka, záznam dopravního zpravodajství v celkové délce 4 minut (TIM), přístrojová deska, středová konzola a dveře s dekorací v designu „kartácovaný hliník“, opěradlo zadních sedadel asymetricky dělené a sklopné, sedák nedělený, potahy sedadel v kůži „Nappa“, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané trysky ostřikovačů předního skla, bi-xenonové světlomety (pro potkávací i dálková světla), dynamicky reagující na směr jízdy, s automatickou regulací, sklonu, s ostřikovači a statickým odbočovacím světlem, 3ramenný multifunkční volant v kůži s chromovanou dekorací k ovládání mf. ukazatele, rádia a telefonu, mlhové světlomety, metalický lak

 

VOLKSWAGEN PASSAT CC 2.0 TDI
Objem motoru 1968 ccm
Maximální výkon 103 kW (140 k) při 4200 ot/min
Maximální točivý moment 320 Nm při 1750-2500 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 213 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,8 s
Udávaná spotřeba město 7,5 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,8 l/100 km
Spotřeba během testu 6,2 l/100 km
Provozní hmotnost 1466 kg
Délka / výška / šířka 4799 mm / 1417 mm / 1855 mm
Rozvor 2711 mm
Zavazadelník / po sklopení 452 l / 1405 l

 

Galerie