Peugeot 308 SW 1.6 HDI: netradiční kombi s tradičním motorem

TEST: Klíčky od francouzského Peugeotu 308 SW jsme už jednou zapůjčené měli. Tenkrát jsme hodnotili tento vůz všelijak, jenom ne jako klasický. Toto hodnocení ještě potvrzoval také poněkud méně tradiční motor 1.6 THP. Dnes se ovšem budeme bavit o pohonné jednotce skrz na skrz klasické. 

Vydáno: 11.5.2009

Design tentokrát červeného Peugeotu byl probrán ze všech stran. Opět jsme se pouze přesvědčili o tom, o čem jsme už psali. Přední část je dravá a povedená. Názory na tu zadní ale zdaleka tak jednoznačné nejsou a velmi záleží na konkrétním člověku, který danou partii hodnotí. Více informací nejen na téma designu osahuje článek:  Peugeot 308 SW 1.6 THP: nejsem prostě klasik!

Pojízdný skleník

Takže pojďme rovnou do interiéru. Ihned po té, co jsem usednul za volant, jsem se musel usmát. Ano, mohla za to střecha, která vás, pokud ji zrovna neschováváte za elektricky ovládanou roletkou, zaujme ze všeho nejvíc. Její rozměry jsou skoro až neobvyklé a na prosvětlený interiér si zvyknete velmi rychle. Má na tom zásluhu také rozměrné přední sklo, které je hodně skloněné. Zvykat si tak chvilku budete na přední sloupky. Někdy totiž trochu překážejí ve výhledu.

Interiér působí kvalitním dojmem. Palubní deska je vyrobena převážně z měkčeného plastu a po stránce designu je vyvedena opravdu vkusně. Kombinace tmavých částí a prvků přesvědčivě imitujících chrom nemá chybu. Ale toto téma jsme už také probírali.

Přehledná čísla

Velmi mne ovšem zaujal přístrojový štít. Narozdíl od předchozí testované třista-osmičky SW měl tentokrát otáčkoměr a rychloměr bílý podklad. Říkáte si, že to je detail, zkrátka banální věc. A máte pravdu! Je to banální věc, protože obě verze jsou svým způsobem jednoduché a hlavně přehledné.

Bílé provedení je ale přeci jen o kousek lepší. Musím udělit velkou pochvalu za to, jakou francouzští designéři odvedli práci. Za tmy, kdy si musíte vše rozsvítit, mají “budíky“ světle modrý nádech kombinovaný s červenými prvky. Výsledek je příjemný a jednoduše řečeno povedený.

To se ale bavíme o detailech, které nejsou z pohledu praktického člověka příliš zajímavé. Mnohem zajímavější je zřejmě fakt, že se myslelo také na odkládací prostory. Řidič i spolujezdec jich má po ruce dostatek. Kromě klasických uzavíratelných prostorů stojí za zmínku ještě například místo pod sedačkou spolujezdce.

Skládejte, sklápějte, vyměňujte!

A v hodnocení veskrze praktickém budeme pokračovat i nadále. Místa pro zadní cestující nabízejí dostatek prostoru, ale jeden by si řekl, že v oblasti kolen by to mohlo být o něco lepší. Kouzla s jednotlivými sedadly jsme také rozebírali minule, ale stejně si na toto téma neodpustím pár poznámek. Variabilita tohoto vozu je příkladná.

Jednotlivá sedadla lze sklápět, skládat, vyjímat, přehazovat a nebo je připevnit do třetí řady. Záslužným by se mohl zdát systém, který měl na starosti kontrolu nad nezapnutými pásy. Bohužel nás trochu zlobil, když si občas myslel, že na prázdných zadních místek cestují lidé a dával nám to hlasitě znát svým “příjemným“ tónem.

Zavazadelník kromě základního objemu 674 litrů (který lze velmi snadno zvětšit až na prostor dodávky stěhovavé) potěší také možnosti otevřít pouze zadní okno. Celkově můžeme interiér zhodnotit jako kvalitní a na rozdíl od některé konkurence také jako vkusný až pěkný. Ano, vím. Trochu se už začínám opakovat, takže raději pojďme k tomu nejdůležitějšímu.

Naftová klasika

Tím je samozřejmě motor. K dnešnímu testu se totiž dostavil Peugeot 308 SW s motorem taktéž o objemu 1,6 litru, tentokrát ovšem spalujícím naftu. Nejedná se tedy o žádné stále ještě neokoukané THP, ale o pěkně klasické, prověřené, staré a dobré HDI.

Dieselová jedna-šestka figuruje v nabídce francouzské značky ve dvou verzích. Ta slabší má devadesát koní, silnější má maximální výkon 110 koní a navíc je vybavena filtrem pevných částic FAP, který je od roku 2000 touto značkou hojně využíván. My jsme jezdili s druhým jmenovaným, takže se silnější verzí.

Může být i lepší?

Studené starty přinesly mírné zklamání. Přestože beru v potaz to, jak tento režim nemají pohonné jednotky v lásce. Musím říci, že jsem možná čekal o něco kultivovanější chod. Vždyť se přeci jedná o motor HDI. Po zahřátí se situace rapidně zlepší, stále mi  ale cosi říkalo, že by to mohlo býti o něco lepší.

Motor nabízí kromě slušného stáda koní také příjemný příděl newtonmetrů. Francouzský common-rail dostal do vínku vrchol točivého momentu 240 Nm při 1750 otáčkách v minutě. Nejsou to hodnoty, které by braly dech, ale dostatečné rozhodně jsou.

Především spotřeba

Vůz zdaleka není tak živý, jako tomu bylo v případě benzinového agregátu 1.6 THP. HDI vyznává jinou strategii a zřejmě je také určen jinému druhu zákazníků. V dynamických vlastnostech sice na benzinovou jednotku ztrácí, ale vše vám vynahradí u čerpací stanice. Ano, tušíte správně. Spotřeba paliva je nižší, a ne o málo. Rozdíl hodnot po testu činí něco málo přes dva litry (6,4 l / 100 km proti 8,8 l / 100 km).

Spotřeba paliva bude asi jeden z hlavních argumentů hovořící ve prospěch jednotky HDI. Přeplňovaný benzinový motor je totiž o dvacet tisíc levnější a přesto, že je citelně silnější než jeho kolega, si myslíme, že se HDI hodí pod kapotu rodinného automobilu více než benzinové THP.

Dobrý volba

Také jízdní vlastnosti (nebo například převodovku) jsme už popisovali, a protože jsme během druhého testu Peugeotu 308 SW nezaznamenali výraznější rozdíl, odkážu vás opět pro podrobnější informace na předchozí článek.

Jak napovídá titulek, Peugeot 308 SW je sice poněkud netradiční automobil (především svým umístěním na hranici jednotlivých segmentů), ale v kombinaci s dieselovým motorem vytváří běžný výsledek. Tím mám namysli automobil dostatečných vnitřních rozměrů a kapacit doplněný o úsporný motor. Navíc nás vůz opět potěšil variabilitou vnitřního prostoru, která dává možnost převážet všelijaké věci v nejrůznějším uspořádání.

A stejně jako minule, ani po druhém týdnu za volantem Peugeotu 308 SW jsem nenašel nic, co bych mohl řádně zkritizovat. Tak já vám nevím, já mu snad tu jedničku dám. I když…

 

 

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Už první seznámení s tímto vozem bylo velmi příjemné. Interiér je neskutečně variabilní a hlavně prostorný. Kombinace s možná trochu průměrným dieselovým motorem může být pro někoho nudná, ale podle mého názoru dělá z Peugeotu 308 SW ideální rodinné auto.
Dávám známku 1
Jana Jana: Mně se také Peugeot líbil. Oceňuji bohatou výbavu, a to především tu bezpečnostní. Nízká spotřeba mi spolu s velkým dojezdem také dělala radost. Jediná věc, která mi trochu vadila byla poměrně vysoká cena. Myslím že bych se úplně spokojila s nižší výbavou a tudíž ne tak vysokou pořizovací cenou.
Dávám známku 1-
Nikola Nikola: Peugeot je na pohled jedinečný automobil. Ano, negativně skloněný zadní sloupek už není nic převratného, ale příď je pro tuto značku naprosto charakteristická. Mám ráda auta, která mají styl a tohle ho rozhodně má. Potěšil mne také interiér. Francouzský cit pro detail je znát. Pokud mám mluvit jako řidička, určitě bych nechtěla takto velké auto.
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: Chápu nadšení z úsporného provozu a tak dále. Ale podle mne neměla benzinová jedna-šestka zas o tolik vyšší spotřebu a navíc je levnější. Takže se tyto výhody navzájem vykrátí. Rozdíl ve výkonu je velmi znát. Já bych rozhodně neváhal. Opět mne potěšil podvozek nastavený spíše na ostré zatáčky. Příjemná byla také převodovka.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Premium Pack: 643 400 Kč
Cena doplňkové výbavy:  14 600 Kč
Celková cena: 658 000 Kč

Výbava

ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil, EVA + samočinná aktivace výstražných světel, airbag řidiče, spolujezdce, přední boční airbagy + indikace nezapnutých pásů, hlavové airbagy, bezp. pásy s pyrotechnickými předepínači, tříbodové bezp. pásy vzadu, posilovač řízení, 16“ kola SANTIAGO, denní světla, přední mlhová světla, elektrická a vyhřívaná zpětná zrcátka, automatické stěrače + automatické světlomety, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko + elektrický sklopná vnější zpětná zrcátka, stropní světlo z LED diod, osvětlení předních prahů, osvěžovač vzduchu, centrální dálkové zamykání, automatické uzamčení vozu při jízdě, elektrické ovládání všech oken, vrstvené atermické a akustické čelní sklo, tři samostatná sedadla ve druhé řadě, dvouzónová automatická klimatizace, tříramenný kožený volant, síťka v zavazadlovém prostoru, rádio CD + MP3, ovládání pod volantem, 6 reproduktorů, palubní počítač, bílý podklad ciferníků, sportovní přední nárazník, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě karoserie, boční ochranné lišty v barvě karoserie, podélné střešní nosiče, prosklená střecha, samostatně otevíratelné okno zadních dveří.

Doplňková výbava

Zatmavená boční skla + zadní sklo (2 600 Kč), metalický lak (12 000 Kč).

Peugeot 308 SW 1.6 HDI FAP Premium Pack
Objem motoru  1560 ccm
Maximální výkon  80 kW (110 k) / 4000 rpm
Maximální točivý moment  240 Nm / 1750 rpm
Převodovka 6stupňová manuální 
Maximální rychlost  185 km / h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  12,5 s
Udávaná spotřeba město  6,4 l / 100 km
Spotřeba mimo město  4,0 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba  4,9 l / 100 km
Spotřeba během testu  6,4 l / 100 km
Provozní hmotnost  1570 kg
Délka / výška / šířka  4500 mm / 1566 mm / 1815 mm
Rozvor  2708 mm
Zavazadelník / po sklopení  674 l / 2149 l

 

Galerie