TEST: Co máte doma v obývacím pokoji? Nejspíš koženou sedačku, digitální televizi a slušný audiosystém se spoustou reproduktorů a MP3 přehrávačem. Taky pár zásuvek na všechny možné elektrospotřebiče, a záclonky, aby vás neokukovali sousedi. A samozřejmě spoustu místa, abyste si mohli natáhnout nohy, je to přece obývák! Tak vidíte, a tohle všechno má na palubě dnešní testované auto: Škoda Superb Combi.
Vydáno: 22.2.2010
Škoda se v poslední dekádě profiluje jako automobilka „s velkým kufrem“. Prostorným zavazadelníkem se chlubila první Octavie i její druhá generace, a stejně tak kombi od nich odvozená. Objemný kufr má i nový Superb, který přišel s otevíráním pátých dveří Twindoor, aby se prostor vůbec dal využít. A jinak to nemohlo být ani s novým Superbem Combi, největší Škodovkou současnosti.
Když jsme měli druhou generaci Škody Superb v redakci poprvé, napsali jsme, že vnitřním prostorem je tak trochu o třídu výš. O karoserii Combi tohle konstatování platí dvojnásob: nejenže je Superb Combi největším vozem automobilky Škoda, ale má největší kufr ve střední třídě. Je dokonce největším kombíkem z celého koncernu Volkswagen, jeho 633 litrů zavazadlového prostoru překonává i o třídu větší kombi Audi A6 Avant (565 litrů). Přitom je Superb Combi jen o 20 tisíc dražší, než jeho menší varianta.
Pohledný dlouhán
Nejprve si ale toto übercombi prohlédněme. O tom, jak bude největší Škodovka vypadat, se začalo spekulovat hned po uvedení sedanu v roce 2008, a dohady neustaly do té doby, než byl Superb Combi na podzim 2009 oficiálně představen na autosalonu ve Frankfurtu.
Už tenkrát jsme chválili designéry za výborně odvedenou práci a totéž říkáme i dnes, když jsme se Superbem Combi absolvovali týdenní redakční test. Kombi je opravdu hezké a pro někoho je dokonce výrazně atraktivnější, než sedan/liftback se svou rozporuplně tvarovanou zádí i světly.
Všechno podstatné o Škodě Superb si můžete přečíst v našich redakčních testech:
|
● Škoda Superb 1.4 TSI: překvapení zdola ● Škoda Superb 1.8 TSI: vítězné klání ● Škoda Superb 3.6 FSI V6: sprintující jezevčík ● Škoda Superb 2.0 TDI: o třídu výš
|
Překvapením může být zjištění, že rozměry Superbu Combi se oproti původní verzi nijak neměnily: vůz je dlouhý stejných 4838 milimetrů, stojí na stejném 2761 mm dlouhém rozvoru a má stejnou šířku 1817 mm. Výška narostla jen o střešní lyžiny na 1510 mm (+ 48 mm).
Profil auta zůstává věrný značce a jeho silueta připomíná Octavii Combi, výrazně skloněné zadní okno tvoří spíš elegantní vizáž, než co největší krabici na zavazadla. Nová koncová světla zachovávají „C“ design faceliftovaných Octavií. Populární LED diody bychom ale v ceníku hledali marně, Superbu zatím nebyly dopřány.
Obývák v kufru
Zavazadlový prostor Superbu Combi má základní objem 633 litrů, po sklopení zadních sedaček vyroste až na 1865 litrů. Obě hodnoty jsou dost vysoké a bez nadsázky bezkonkurenční, navíc oproti sedanu je kufr kombi rovnoměrný. Délka zavazadlového prostoru činí 1020 milimetrů, šířka v nejužším místě je 1010 mm a výška pod kryt zavazadlového prostoru měří 560 mm. Zadní sedačky se přirozeně dají sklopit (vytvoří se plocha o délce 1750 mm), jsou dělené 40:60 a za loketní opěrkou se schovává průzor na lyže.
Výrobce myslí na detaily, a stejně jako je ve dveřích sedanu ukrytý deštník, v kufru kombi se schovává vyjímatelná baterka. Pro případ potřeby je v kufru dvanáctivoltová zásuvka. V kolejničkách po stranách podlahy se pohybují dvě přepážky, novinka automobilky, díky níž je možné dno zavazadlového prostoru rozdělit na menší části. Za podběhy kol se nacházejí dva uzavíratelné boxy (ten napravo v našem případě ukrýval měnič na 6CD a tuner digitální televize). Za příplatek bychom mohli mít i tlačítko pro automatické uzavření pátých dveří.
Ale ne všechno je dokonalé. Sklopení opěradel zadních sedaček musí předcházet nepříjemné odklápění sedáků, což znamená, že na rozhraní sedadel a dna kufru vznikne několikacentimetrový schod – oba nešvary umí většina konkurence vyřešit lépe. Chcete-li rovnou plochu (která mimochodem umožní příležitostné nocování dvou průměrně velkých osob), musíte si připlatit 4.700-9.400 korun za vysouvací podlážku.
Skoro limuzína
Hodnocení prostoru pro posádku zůstává téměř stejné, jako v šesti předchozích testech: vpředu je sice hodně místa v na délku, ale do šířky jen průměrně, a pravé noze může vadit široký středový panel. Na zadních sedačkách chválíme mimořádný nadbytek prostoru, zejména v podélném směru, a díky prodloužené střeše nebudete mít problémy ani nad hlavou.
Vyhříváním zadních sedaček nám dává Superb na vědomí, že má být komfortní limuzínou (v tomto případě kombi), která si dělá ambice konkurovat i luxusní konkurenci. Bohužel na opravdové prémiové značky (obzvlášť ve vyšší střední třídě) ztrácí Superb pohodlím. Zadní sedačky nejsou polohovatelné (což bychom ve střední třídě ani nečekali!), a jejich základní poloha je trochu moc kolmá na to, abyste se nechali řidičem vozit přes půlku Evropy. Přesto si Superb drží slušný standard pohodlí, koneckonců už sedan se dostal do flotil luxusních hotelů i některých politiků (kromě starostů i si ho pořídila i méně významná ministerstva a předsedové pravicových stran).
Honba za naftou
A jak se se Superbem Combi jede? Inu, prakticky stejně, jako s menší karosářskou verzí, neboť, jak bylo řečeno, rozvor, délka ani šířka se neměnily, a hmotnost se zvýšila jen o zanedbatelných pár kilogramů. Průměrný naftový motor 2.0 TDI 103 kW / 140 koní, který jsme mimochodem otestovali právě v prvním testu Škody Superb v roce 2008, jede s autem dostatečně rychle (zrychlení 0-100 km/h za 10,2 sekund) přinejmenším pro rodinu, která si chce vyjet na dovolenou. Dynamika se ani s plně naloženým autem výrazně nesnižuje a přijatelná zůstává i spotřeba mezi 7-8 l/100 km.
V testovaném voze ještě tloukla obstarožní jednotka 2.0 TDI PD, tedy čerpadlo-tryska, což bylo z jejího projevu poměrně snadno identifikovatelné. Pokud uvažujete o Superbu s naftovým dvoulitrem, můžeme vás uklidnit: dnes už je v nabídce moderní common-rail, který staré PD nahradil (raději si ale dejte pozor na doprodeje). Nový motor nabídne znatelně lepší kulturu projevu při totožném točivém momentu 320 Nm mezi 1750-2500 ot./min a se stejným výkonem 103 kW (ten je ale dostupný o 200 otáček výš, ve 4200 ot./min). Spotřeba má být zhruba o půllitr nižší a o fous se znížily i emise CO2, navíc nový motor plní normu Euro 5. Cena je přitom stejná.
Více se o starém motoru nemá smysl rozepisovat, neboť už stejně není k dispozici. Pokud by vás motor 2.0 TDI PD v Superbu přecijen zajímal, odkážu vás na test Škoda Superb 2.0 TDI: o třídu výš.
Ucelená řada
Škoda Superb Combi je logickým rozšířením nabídky mladoboleslavské automobilky. Nepochybně zaujme vedle původního sedanoliftbacku své místo, a jeho postavení bude zanedlouho dost silné. Není divu, rozdílů není oproti menšímu Superbu mnoho a negativa nejsou žádná (tedy kromě ceny, ale příplatek 20 tisíc je spíš symbolický), a pro některé zákazníky to bude jediný designově přijatelný Superb. S novým motorem 2.0 TDI CR 103 kW začíná přitom Superb Combi na částce 650 tisíc, a to není až tak špatné.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Škoda Superb Combi, to je auto přesně pro mě! Je velké, a jako kombi ještě větší! Je v něm opravdu hooodně místa, obzvlášť vzadu, je pohodlné, a má obrovský kufr. Jistě, výjimečně můžete pocítit, že auto by mohlo být o kapku širší, ale to jsou opravdu zanedbatelné výhrady vzhledem k velice povedenému celku. Dávám známku 1 |
![]() |
Jana: Mně se narozdíl od mého rozbouřeného syna tenhle naftový motor líbí, protože moc nežere a ten nový, se stejným výkonem a za stejnou cenu, ale lepší, bude žrát ještě míň. Superb s tímhle motorem ani nestojí zas tak moc, pokud nechcete jednu z nejvyšších výbav Elegance a pak vám ještě neujede ruka při zaškrtávání příplatkových položek, jako se to stalo v případě toho testovaného kousku. Pak se šplhá k milionu, a to už je dost drahé. Dávám známku 1- |
![]() |
Nikola: Obecně teda kombíky moc nemusím, ale u tohohle combi bych asi byla ochotná udělat výjimku. Vypadá totiž fakt dobře! Oproti Superbu sedan působí vyrovnaněji, celistvěji a jednoznačněji, u sedanu mi vadila ta podivná záď (ačkoliv jsem si na ní později zvykla), do které se musel nějak vměstnat ten systém dvojitého otvírání zadních dveří. Kromě toho se mi líbí barva a světlý interiér, který sice není moc praktický, ale je stylovější než černo. Dávám známku 1- |
![]() |
Tomáš: Já vím že Škoda Superb není žádné auto na závodění, nebo jen skotačení na silnici, já to vím. A tím spíš ne Superb kombi. Ale nedá se mu odepřít, že má slušný podvozek a dobré jízdní vlastnosti. A především daleko lepší motorizace, než 2.0 TDI PD 140 koní. Od minula, kdy jsem se s tímhle motorem projel a dal jsem mu známku 2-, jsem vyzkoušel Superb snad se všemi ostatními motory: silnějším 2.0 TDI 170 koní, 1.8 TSI, a především s šestiválcem 3.6 FSI, a provím vám: to je teda jiný kafe! Ve všech případech, i v tom naftovém. Takže tenhle motor ať si koupí máma. Dávám známku 3- |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
Konkurence v našich testech | ||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||||
Citroën C5 Tourer | Opel Insignia Sports Tourer | Toyota Avensis WG |
PARAMETRY
Poznámka: Testovaná motorizace 2.0 TDI PD už není v prodeji, proto uvádíme ceny verze 2.0 TDI CR, která ji nahradila.
Základní cena Superb Combi 1.4 TSI: 594.900,- Kč
Cena Superb Combi 2.0 TDI CR 103 kW: 649.900,- Kč
Cena Superb Combi 2.0 TDI CR 103 kW Elegance: 795.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 159.400,- Kč
Celková cena: 955.300,- Kč
ŠKODA SUPERB COMBI 2.0 TDI 103 kW Elegance | |
Objem motoru | 1968 ccm |
Maximální výkon | 103 kW (140 koní) při 4.200/min. |
Maximální točivý moment | 320 Nm při 1.750 – 2.500/min. |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 208 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,2 s |
Udávaná spotřeba město | 6,9 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,7 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,5 l/100 km |
Spotřeba během testu | 7,4 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1547 kg |
Délka / výška / šířka | 4838 / 1510 / 1817 mm |
Rozvor | 2761 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 633 / 1865 litrů |