TEST: Hybridní Toyotu Prius zná snad každý, kdo se jen trochu zajímá o motorismus. V tomto našem světě totiž představuje pojem. Byl to právě Prius, který se stal prvním sériově vyráběným automobilem využívající ke svému pohybu hybridní pohon a z tohoto faktu by měla těžit také nejnovější třetí generace.
Vydáno: 17.2.2010
To, že Prius přišel jako první má vyjadřovat také název modelu. V překladu to znamená jít “před, předcházet“. Jak se v dnešní době ukazuje, zavedení automobilu využívající hybridní ústrojí byl velmi chytrý tah a ostatní automobilky dělají všechno možné proto, aby také ony měly ve své nabídce nějaký ten ekologický vůz. Bohužel pro ně má Toyota v tomto ohledu velký náskok a na novém Priusu to je hodně vidět. Jak ovšem ukázalo sedm testovacích dní (a pozdější zprávy), model to není bezchybný a některé nedostatky jsou dosti překvapivé, což je obrovská škoda.
Po všech stránkách lepší
Jak asi tušíte, nová generace je o něco rychlejší, úspornější, vypouští méně emisí, má menší a výkonnější akumulátory a je přísně ekologická. Zkrátka je v porovnání s tou v pořadí druhou po všech stránkách lepší (bylo by smutné, kdyby tomu tak nebylo). Co je nejen pro evropského zákazníka hodně důležité, že je také pohlednější a praktičtější.
Proporce hybridních automobilů obecně si jsou velmi podobné. Jen pro upřesnění uvedeme, že s tvarem, který v současnosti využívá jak Prius, tak Honda Insight přišla jako první právě Honda. Přestože si většina veřejnosti myslí, že Insight okopíroval Prius, opak je pravdou, protože úplně první Prius byl sedan. Ale to je pouze detail.
Vzhledově se dle našeho skromného názoru Prius povedl. Podstatný je také fakt, že o desetinku klesl součinitel odporu vzduchu. Nová generace je oproti té předchozí delší o 10 mm a širší o 20 mm. Naopak výška vozu zůstala zachována, rozdíl je ovšem v tom, že se nejvyšší bod střechy posunul směrem dozadu. Optimalizovala se tím aerodynamika a profitovat by z toho měli také zadní cestující, kteří tak mají k dispozici dle oficiálních materiálů o 15 mm více prostoru v okolí hlavy.
Prostorný a praktický
Zajímavou a pro cestující důležitou hodnotou je také rozvor náprav. Prius je má od sebe vzdáleny 2700 mm (například Superb je v tomto ohledu pouze o 61 mm lepší). Hybridní Toyota navíc dostala tenká sedadla a přepracována byla také palubní deska tak, aby zabírala méně místa. Výsledek jo patrný už z fotografií. Pokud si přibližně 190 cm vysoký řidič udělá pohodlí, pak není vůbec žádný problém, aby se za něj stejně velká postava pohodlně usadila. Jediné omezení, i přes ony zmiňované úpravy střechy, číhá v případě prostoru pro hlavu. Toho opravdu není na rozdávání.
Potěšil nás také zavazadelník. Ten v současné generaci nabízí už velmi slušných 446 l, po sklopení zadní sedadel (mimochodem do úplné roviny) je k dispozici až 1120 l. O tom, že řidič a spolujezdec má kolem sebe dostatek místa se snad ani zmiňovat nemusíme. Celkově tedy bude nový Prius pro velkou většinu uživatelů dostatečně prostorný a praktický. V tomto ohledu si nás nejslavnější hybrid jednoznačně získal.
Ekoplasty vládnou
První výhrady bychom měli nad použitými materiály. Přestože je palubní deska velmi povedená a ergonomicky bezchybná, poněkud nás překvapilo množství plastu, které se sem nastěhovalo. Pravda, nevypadá zas až tak zle a zdá se být kvalitní, ale nemusel by být všude. Toyota k tomu má ovšem dobrý důvod, který lze akceptovat. V důsledku snahy o recyklaci co největšího množství dílů byl vyvinut speciální recyklovatelný plast, tak by asi byla škoda ho nepoužívat. Ale ani tento bezesporu záslužný důvod nám nestačil k tomu, abychom omluvili skřípající středovou konzol. Vůz je totiž jinak velmi tichý a tyto pazvuky celý dojem dosti kazí.
Jak už jsme naznačili, ergonomie je bezchybná. Toyota rozdělila ovládací prvky do několika skupin a orientace v nich je velmi snadná. Kromě displeje zobrazujícího všechno možné od klasických toků energie až po minutovou spotřebu je zde pro všechny výbavy head-up displej a novinka zvaná Touch Tracer, tedy vizualizace ovládačů na volantu, která se objeví na displeji hned jak na některý z ovladačů položíte prst a vy tak nemusíte klopit zrak na volant. Škoda, že to vývojáři nedotáhli až dokonce. Jedním z “čudlíků“ umístěných na volantu je také ovládání teploty klimatizace. Nově nastavená hodnota se ale nikde neobjeví a vy se tak stejně musíte podívat dolů na displej klimatizace.
Hybrid Synergy Drive
Pomineme-li všechny ty plasty, rovné podlahy, praktické interiéry a objemy zavazadelníků (to všechno totiž konkurence má), pak se dostáváme k tomu hlavním, co Prius nabízí – nový systém Hybrid Synergy Drive (a to už konkurence nemá).
Základní vlastnosti zůstaly stejné, systém se tedy skládá z dvojice elektromotorů a spalovací jednotky. Ta má ovšem objem zvýšen na 1798 ccm a výkon na 98 koní. Nechybí recirkulace výfukových plynů ani Atkinsonův cyklus. Celý systém rozpohybuje Prius na stovku za 10,5 s a dokáže maximálně 180 km/h. Koho to ovšem zajímá, tady jde přece o spotřebu.
Litry v hlavní roli
Jenže toto téma je trochu složitější. Je jisté, že je Prius úsporný. I přes to v Evropě narazí na drtivou většinou zákazníků, kteří preferují hlučnější, vibrující a ne tak šetrné dieselové motory. A když napíšeme, že jsme dokončili test se spotřebou 6,1 l/100 km (Toyota slibuje 3,9 l/100 km), pak je asi jasno.
Než ale začnete psát pohoršující názory dolu pod článek, pak vězte, že test probíhal v mrazech hluboko pod nulou, kdy topení pracovalo jednoduše pořád, no a kde jinde vzít teplo než u spalovacího motoru, takže ten se zcela určitě zapínal častěji, než by tomu bylo v nějakých rozumnějších podmínkách. Dalším detailem je fakt, že výrobcem udávaná spotřeba platí pro 15“ kola, naše sedmnáctky zvyšují spotřebu o desetinu litru.
Ano, úsporný
Samozřejmě jsme se nespokojili jen s jednou hodnotou spotřeby a vyzkoušeli různé režimy. Výsledky prozrazuje tabulka. Bohužel rychlou dálniční jízdu nám překazilo počasí, a tak spotřeba v kolonce “dálnice“ platí pro průměrnou rychlost 95 km/h. Absolutní minimum, kterého jsme dosáhli při cestě z kraje Prahy do centra a zpět je 4,1 l/100 km. Číslo to není špatné, ale pro něžné rozjezdy z křižovatky, kdy pracuje pouze elektromotor a vy se zoufale snažíte neprobudit k životu spalovací jednotku, nemají ostatní řidiči vůbec pochopení. Pokud to celé trochu “přitáhneme za vlasy“, pak vlastně tento eco-run nemá smysl, protože tím provokujete své okolí a ostatní řidiči se vás snaží za každou cenu předjet, čímž kvůli vám šlapou na plyn více než obvykle.
Naměřená spotřeba | |||
Město (30 km) |
5,3 l/100 km | ||
Město eco-run (30km) | 4,1 l/100 km | ||
Okresní komunikace | 4,1 l/100 km | ||
Dálnice | 6,3 l/100 km | ||
Celkem po testu | 6,1 l/100 km |
Sečteno a podtrženo, Prius není tak fantasticky úsporný, jak se zdá podle prvních údajů, ale šetřit palivo umí. V příjemnějších klimatických podmínkách rozdíl mezi skutečnou spotřebou a spotřebou udávanou výrobcem zcela zaručeně nebude tak propastný.
Hlavně ne zpátečku
Obdobně jako u Lexusu RX 450h si řidič může volit mezi režimy ECOmode, PWR, čistě elektrickým EV, a nebo prostě nezapínat ani jeden z nich. ECOmode omezí odezvu na plyn a sníží funkci klimatizace (v našem případě tedy omezila topení), PWR znamená podstatně živější chování a EV vám umožní teoreticky až dva kilometry jízdy bez zapnutého spalovacího motoru. K jízdě jako takové nemáme nejmenších námitek. Vůz je laděn spíše na pohodlí a klidné cestování, ke kterému vás vybízí všemi možnými způsoby.
O chod motoru v optimálních otáčkách se stará bezstupňová převodovka e-CVT. Tato velmi chytrá převodovka, kterou řidič ovládá maličkatým voličem, má jednu obrovskou nevýhodu. Po zařazení zpátečky většina konkurence pípne, ale tady vůz pípá tak dlouho, dokud zpětný chod nevyřadíte. Netušíme k čemu je to dobré, ale na delší couvání si raději vezměte nějaký MP3 přehrávač s pořádnými sluchátky, protože to je opravdu o nervi. Tímto prosíme Toyotu, aby nejlépe příští týden provedla facelift a toto odstranila.
Toyota Prius a svolávací akce
Toyota v poslední době svolává jeden model za druhým a bohužel to platí také pro Prius. V jeho případě bylo nutné optimalizovat klasické brzdy a brzdění elektromotory. Problémy se projevovaly na kluzkém povrchu, což jsme si vyzkoušeli na vlastní kůži. Jednalo se o to, že v případě brzdění na sněhu vůz normálně brzdil (vždy začíná elektromotory). Jakmile se ovšem měly přidat třecí kotoučové brzdy, brzdný účinek náhle poklesl, aby v zápětí zase vzrostl a vůz se zastavil. Tento nečekaný výpadek nás napoprvé docela vylekal. Doufejme tedy, že Toyota vše napraví a rychle získá zpět svou pověst nejkvalitnější automobilky. |
U nás bez výhod
Toyota Prius stále zůstává tím nejlepším, co se na poli hybridních automobilů nabízí. Tento Pěkný, Rychlý, Inovativní, Úsporný Stroj ovšem jen tak na silnici nepotkáte. Přesně jak uvádějí tiskové materiály, nejmenší produkce emisí CO2 je v mnoha zemích zvýhodněná, jenže mezi ně ta naše krásná česká nepatří. A v tom případě bude více než 700 000 Kč za testované provedení velkým problémem. A to i přes to, že je Prius velmi moderní, komfortní a v neposlední řadě také stylový vůz.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Prius mne překvapil nabídkou prostoru. Prakticky jediné omezení vidím v oblasti hlavy zadních cestujících, jinak je nová hybridní Toyota prostorná ve všech směrech. Zase o kousek menší akumulátory dovolily navíc vytvořit ještě jeden úložný prostor pod dnem zavazadelníku. Oceňuji také rovnou ložnou plochu po sklopení zadních sedadel. I přes to bych ale raději volil nějaký obyčejný automobil střední třídy a dieselový motor. Dávám známku 2 |
|
Jana: Myslím, že kdyby všichni pečovali o ekologii tak jako Toyota, životní prostředí by se určitě citelně zlepšilo. Prius se mi líbí. Je moderní, tichý, bezpečný a úsporný. Testovaná třetí generace je také dostatečně praktická. Škoda, že nejsou tato vozidla nějakým způsobem zvýhodněna. Kdyby byla cenovka o něco nižší, asi bych neváhala. Dávám známku 1 |
|
Nikola: Poslední generace Toyoty Prius je první, která by se mohla na pohled také líbit. Ty předchozí nebyly nic moc, ale současný Prius vypadá dynamicky a hned na první pohled je jasné, že se nejedná o obyčejný vůz. Interiér není vůbec špatný. Světlé provedení vypadá moc hezky, škoda těch všudypřítomných plastů. Ze všeho nejvíce se mi ovšem líbila ta malinkatá řadicí páčka. Dávám známku 1- |
|
Tomáš: Nové pohonné ústrojí je hodně znát. Prius je svižnější a živější, což nejlépe ukazuje v režimu PWR. Samozřejmě převodovka mu z tohoto hlediska příliš nepřidává, ale je pohodlná. Do běla mne rozpalovalo to pípání při zařazení zpátečky. Jednou jsem s tím autem musel couvat asi pět minut úzkou uličkou a to jsem měl chuť ten malý joystick utrhnout a vyhodit z okna. To je dle mého názoru hrozný nesmysl. Dávám známku 3 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
Honda Insight |
Škoda Octavia Greenline |
Volvo V50 DRIVe |
PARAMETRY
Základní cena v provedení Sol: 710 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 15 000 Kč
Celková cena: 725 900 Kč
Toyota Prius |
|
Objem motoru | 1798 ccm |
Maximální výkon | 73 kW (100 k) / 5200 ot/min |
Maximální točivý moment | 142 Nm / 4000 ot/min |
Maximální výkn el.motoru | 60 kW (82 k) |
Maximální točivý moment el.mot. |
207 Nm |
Převodovka | bezstupňová e-CVT |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,4 s |
Udávaná spotřeba město | 4,0 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 4,0 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 3,8 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 6,1 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1445 kg |
Délka / výška / šířka | 4460 mm / 1490 mm / 1745 mm |
Rozvor | 2700 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 446 l / 1120 l |