TEST: Být ekologický je dneska „in“ a žádná automobilka, která myslí svoji roli na trhu vážně, to nemůže podceňovat. Proto v poslední době narážíme na záplavu názvů typu Bluemotion, BlueEfficiency nebo Efficient Dynamics. Teď se sovu troškou do mlýna přichází Volvo a přihazuje řadu DRIVe. My jsme vyzkoušeli jeho úsporné kombi V50.
Vydáno: 24.6.2009
Je to tak, Volvo má celou řadu ekologických modelů nesoucích název DRIVe. Začíná to malým kupé C30, pokračuje přes sedan S40, kombi V50, V70 a úsporného provedení se dočkala i manažerská limuzína S80. Jednoduše bychom si mohli myslet, že se Švédové tak trochu stydí za svá nesnesitelně žravá auta typu XC60 T6 nebo XC90 V8. Na druhou stranu ekologická řada přináší řadu výhod pro zákazníky. Například v sousedním Německu se nyní rychle rozšiřují tak zvané ekologické zóny v centru větších měst. Možná se brzo dočkáme i něčeho podobného u nás, kdo ví?
Najdi pět rozdílů
Vraťme se ale k našemu kombi nižší střední třídy. Kdyby nebylo olepeno reklamní nálepkou propagující jeho skvělou spotřebu, rozeznali byste ho od běžného V50 jen stěží. Asi největším rozdílem jsou speciální litá kola Libra, která obouvají pneumatiky Michelin Energy Saver. Jejich netradiční vzhled dodává autu trochu sportovního charakteru. Připočítejme k tomu také snížený podvozek o 10 mm, který už u tak nízkého kombi vynikne, pokud ho postavíte třeba vedle Škody Octavia. Další změny už nemáte šanci postřehnout – mluvíme o zaslepení masky chladiče a doplňku v podobě sotva viditelného předního spoileru.
Uvnitř už nemáte šanci poznat vůbec nic. Nebudeme interiér příliš rozebírat, jeho detailnější popis totiž najdete v recenzi Volva V50 2.0D Powershift. Malé kombi ze severu ale stále platí za prémiový počin, který poskytuje adekvátní míru komfortu. To podtrhuje top výbava Summum. Užívali jsme si dvouzónovou klimatizaci, světlou kůží čalouněná sedadla a samozřejmě řadu bezpečnostních prvků (jak má Volvo ve zvyku). Ačkoliv prostor světlými barvami působil vzdušně, nemůžete očekávat maximální blaho. Na českou královnu Škodu Octavia Combi nestačí ani zavazadelník s objemem 417 litrů a 1307 litrů po sklopení zadních sedaček do roviny (Octavia 580/1620 l). Zákazník mladoboleslavských ale o Volvu stejně uvažovat nebude.
Chutná dobře
Pod kapotou také nečekejte nic nestandardního. Jde jednoduše o nejmenší turbodiesel, který má Volvo v současné nabídce. Objem 1,6 litru a výkon 109 koní není opravdu mnoho. Báli jsme se, že nebude v jistých situacích stačit a nervozitu v nás vyvolala také páka manuální převodovky, na které jsme našli jen pět čísel. Obavy se ale rozpustily jako hřebík v Coca-Cole, jakmile jsme ujeli prvních pár kilometrů z našeho týdenního testu.
Předně musíme pochválit šestnáctistovku za velmi klidný chod. Velkou míru na něm nese odhlučnění, ale i tak nám motor připadá zvukově srovnatelný s kultivovaným pětiválcem D5. Dynamika vozu je plně dostačující běžnému provozu a řazení s manuálem probíhá hladce a s precizností. Šestka je v tomto případě zbytečností, protože převodovka má čtvrtý a pátý rychlostní stupeň nastavený na dlouho. Při dálničním limitu se tedy dočkáte jen 2500 otáček v minutě. Verze DRIVe má mezi přístroji ukazatel správného řazení, který pomocí šipek informuje řidiče o potřebě změnit rychlost.
Lidé se už dávno naučili, že i zdravé jídlo může chutnat dobře. Totéž nyní platí o ekologických autech. Ona změna v podobě sníženého podvozku vylepšila jízdní vlastnosti vozu. Ne, že by se kombi ve své normální podobě snažilo v zatáčkách o výrazně nepříjemné náklony, ale troufáme si tvrdit, že změna světlé výšky o 10 mm směrem dolů hraje roli. Auto působí pevným dojmem a paradoxně trochu svádí k dynamičtější jízdě po okreskách. Vylepšená aerodynamika se bezesporu podepsala také na klidu v kabině za vyšších rychlostí, kdy jsme si nemohli stěžovat na výraznější svist okolo proudící vzduchu.
Takže, kolik to stojí?
Přichází na řadu hlavní otázka, která musí zákonitě zaznít, když uvažujeme o příplatku za ekologické provedení vozu. Kolik? V tomto případě po nás Volvo nebude chtít víc, než devět tisíc korun, což je velmi dobrá nabídka. Zvláště, když vezmeme v úvahu, že v únoru testovaná Škoda Fabia Greenline stála o 12 tisíc víc, než běžná verze. A proklamovaná kombinovaná spotřeba 4,5 litru nafty na 100 kilometrů? Když jsme nad ní nepřemýšleli, dokázali jsem jezdit v kombinaci za pět, pět a půl litru. Stačí se ale trochu více řídit ukazatelem řazení a šetřit zbytečným zrychlováním a rázem se dostanete na tabulkovou hodnotu.
Pokud by tedy mělo jít o příplatek devět tisíc korun za ekonomičtější verzi, pak se rozhodně vyplatí. Problém Volva V50 ale leží v celkové ceně. Naše komfortní výbava Summum stála v základu 856 tisíc a příplatky v podobě parkovacího asistentu (11 tisíc korun), bezpečnostního systému BLIS (19 tisíc korun), metalízy (19 tisíc korun) a další vyšplhaly konečnou částku na 935 tisíc korun. A to už jsou čísla, která patří jiné kategorii. Jen pro zajímavost: je to stejná suma, na které začíná třeba crossover Volvo XC60.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Co se týče komfortu, je Volvo V50 jistě na vyšší úrovni, než Škoda Octavia. O tom nebudou spory. Problém je velikost vnitřního prostoru, které hodně zaostává a nejen za domácí produkcí. Kufr je ovšem dobře přístupný a kvituji rovné dno. Kdybych měl dát jedničku za pohodlí, pak trojka za prostor. Dávám známku 2 |
![]() |
Jana: Volvo mě vždy nadchlo svou bohatou bezpečnostní výbavou. Řada airbagů v základu a navíc dobrá spotřeba, to jsou hlavní argumenty. Příplatek za verzi DRIVe je minimální. Problém mi ale činí výsledná cena. S tou se bohužel smířit nemůžu. Dávám známku 4 |
![]() |
Nikola: Volvo V50 dostalo díky speciálním kolům neobyčejný vzhled. Celé působí pěkně a sportovně. Uvnitř je to první třída. Béžová kůže voní a je pohodlná. Ideální kombi pro mladou ženu. Škoda trochu strohé palubní desky. Na druhou stranu se nedočkáte toho, že by vrzala. Třeba jako Škodovka. Dávám známku 1 |
![]() |
Tomáš: Měl jsem obavy, že tohle hodnocení z hlediska sportovnosti nedopadne dobře. Byl jsem ale mile překvapen. Jistě, V50 primárně slouží k úspornému ploužení se po dálnici. Pokud ale bude potřeba, umí poskytnout dostatečnou dynamiku. Předjíždění není problém. Kdybych ale měl sáhnout po ekologickém Volvu, největším favoritem pro mě bude C30. Dávám známku 2- |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Summum: 856 000 Kč
Cena doplňkové výbavy: 79 000 Kč
Celková cena: 935 000 Kč
VOLVO V50 1.6D DRIVe Summum |
|
Objem motoru | 1560 ccm |
Maximální výkon | 80 kW (109 k) při 4000 ot/min |
Maximální točivý moment | 240 Nm při 1750 ot/min |
Převodovka | 5stupňová manuální |
Maximální rychlost | 190 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,5 s |
Udávaná spotřeba město | 5,7 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 3,8 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 4,5 l/100 km |
Spotřeba během testu | 5 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1382 kg |
Délka / výška / šířka | 4522 mm / 1499 mm / 1770 mm |
Rozvor | 2640 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 417 l / 1307 l |